Amikor néhány évvel ezelőtt először hallottam a mezítlábas futásról, szkeptikus voltam – úgy gondoltam, szükségünk van valamire, ami megvéd minket a sérülésektől, és egyáltalán: miért akarnék én mezítláb futni?
De pár hónapja olvastam néhány kitűnő cikket, így elhatároztam, hogy adok egy esélyt a mezítlábas futásnak. Miért ne?

Ma már boldogan kijelenthetem: mezítlábas futó vagyok és imádom csinálni.
Eldobtam az edzőcipőimet és nagyrészt csak mezítláb futok. Gyorsabban futok, mint valaha, könnyebbnek érzem a futást, mint valaha, nincsenek sérüléseim és úgy érzem, teljesen összekapcsolódok a talajjal, amin futok. A lábaim erősebbek lettek, mindent összevetve pedig jobban érzem magam. A futás mindig is jó volt, de most olyan, mintha csak játék lenne.

Érvek a mezítlábas futás mellett

Évtizedeken keresztül a futók (beleértve engem is) rengeteg pénzt öltek a futócipőkbe, hiszen mindenki úgy tudta, hogy ha nem akarsz megsérülni, be kell ruháznod egy speciális lábbelibe. Azt mondták, helyes alátámasztásra van szükség, hogy stabilan mozoghassunk, és hogy ha mégis megsérültél, valószínűleg a cipőddel volt a baj.

De a mai tanulmányok tanúsága szerint a mezítlábas futás erősíti a lábad és sokkal természetesebb, mint a futócipőben való mozgás.

Képzeljük el, hogy egy hónapig be van gipszelve a nyakunk, majd miután leveszik a gipszet, a nyakizmaink teljesen el vannak gyengülve. Ugyanez történik akkor is, amikor cipőben futunk.

Nem csak lábfejünk, hanem térdünk és más ízületeink is megsínylik, ha olyan cipőben futunk, mely teljesen körbefogja a bokánkat. Ekkor ugyanis lábunk elgyengül, bekeményedik, így ne is csodálkozzunk, ha folyton lesérülünk.

Amikor először futsz mezítlábasan, nagyon gyengének fogod érezni a lábad, ezért csak lassan mozogj! Hetekbe vagy hónapokba is telhet, míg megerősödik a lábad, hogy gyorsabban vagy több ideig tudj sportolni. Végül azonban erősebb lábaid lesznek, mint valaha.

Van egy dolog, amire mindenképp fel kell hívnom a figyelmed: ha azt gondolod, hogy mezítláb sokkal gyorsabb leszel, valószínűleg csalódni fogsz. Ez nem a gyors futásról szól – habár lehetséges. Amit én tapasztaltam, hogy gyorsabban futottam, mint valaha és könnyebbnek éreztem magam, mint 18-19 évesen. Mezítláb ráhangolódsz a talajra, az érzéseidre, a szabadságra, melyek nagyon jó érzésekkel töltenek el. Ez a sportág nem a sebességről szól.

Felszerelések

Egy kicsit furcsának tűnhet, hogy a mezítlábas futásról szóló cikkben felszerelésekről írok, de fontos tudnunk, hogy használhatunk a futáshoz „mezítlábas cipőt”. Ellentmondásos? Természetesen igen, na de mit érne az életünk ellentmondások és iróniák nélkül?
Én személy szerint egy ötujjas futócipőt tudok javasolni:

Elég furcsa szerzemény, az biztos. Magyarországon is rengeteg cikket tettek már közé az ötujjas futócipőkről, érdemes utánanézni. Nem alacsony az áruk, na de egy jobb minőségű futócipő sem olcsó. Ha figyelmesen körülnézel, külföldről is rendelhetsz már 20-25 000 forint körüli áron.

És hogy miért érdemes ilyen furcsa cipőt hordanunk futás közben? Nem fogják úgy körbe a lábad, mint a hagyományos cipők, ezáltal nem befolyásolnak a természetes mozgásban. Hagyják a lábadat megerősödni, mégis megvédenek az úton heverésző üvegdaraboktól, vagy az erdőben található szúrós avartól.

A helyes modell kiválasztása:

Én még csak a képen látható típust próbáltam ki, de ahogy utána olvastam, ez az egyik legjobb modell. Segít megvédeni a lábat a szilánkoktól, szennyeződésektől vagy a homoktól. Nagyon szeretem, de mivel mást még nem próbáltam, nem tudom biztosan állítani, hogy ez a legjobb modell.

Kellemetlen szagok:

Többen is panaszkodtak már rá, hogy az ötujjas cipő pár hét után kellemetlen szagot áraszt. Érdekes módon, én már két hónapja használom az enyémet, de semmilyen rossz szaga nincs. Viszont a használati utasítás szerint langyos szappanos vízzel ki lehet öblíteni, majd napon megszárítani (nem szárítógépben), így eltüntethető a kellemetlen illat.

Ár:

Bolttól is függ, általában 15-25 ezer körül mozog az ára, de ha jobban utánanézel találhatsz akár 100 dollár körül is. Ugyanennyit elköltesz egy jobb minőségű, hagyományos futócipőre is.

Egyéb használati módok:

Én nem csak futáshoz, hanem tornázáshoz is használom az ötujjas cipőt. Nagyszerűen érzem magam benne és ellentétben a futócipőkkel, ha leguggolok, nem jár ki belőle a lábam.

Hogyan kezdjünk neki a mezítlábas futásnak?

Egy szóval: lassan.
Sok ember elköveti azt a hibát, hogy túl sokat, túl gyorsan fut elsőre, ami óriási hiba. Ez ugyanis fájdalomhoz, sérüléshez és elkedvetlenedéshez vezethet. Emlékezzünk rá, a talpunk, bokánk és lábszárunk is el van gyengülve a folyamatos cipőhasználat miatt. Elég fájdalmas lehet, ha túl sokat és túl gyorsan futunk az első alkalommal. Nyugodtan, lassan kell megtanulni a mezítlábas futást.

Amit én javasolok:

1. Mezítláb vagy mezítlábas cipőben próbálj meg kemény talajon futni egy pár percig, lassan.

Ha egyébként nem szoktál futni, akkor csak pár percig fuss, hiszen a tested nincs felkészülve egy hosszabb időtartamra.
Könnyedén mozogjunk, halkan érkezzünk a talajra, a talpunk középső vagy elülső részével.

2. Lassan növeljük a futás időtartamát!

Egy-két héten keresztül csak 1-2 percet emeljünk az időtartamon. Csak lassan mozogjunk, ne sprinteljünk. Próbáljunk ki különböző felületeket – aszfalt, beton, fű, salak.

3. Rövid ideig fuss!

Ha tapasztalt futó vagy, 15-30 percet javasolok, ha nem szoktál futni, akkor 10-et. Ennél többet ne próbálj meg mezítláb vagy ötujjas cipőben futni, mert nincsen rá felkészülve a lábad. Ezt az időtartamot tartsd legalább néhány hétig!

4. Hanyagold a hagyományos futócipődet!

Különösen, ha már van ötujjas cipőd és hosszabb távra is elindulsz vele. A talpad és a lábad ettől nagyon jól megerősödik. Ez persze néhány hónapig eltarthat.

5. Fokozatosan szokj hozzá a mezítlábas futáshoz puhább, simább talajon!

Egy park, füves terület, tengerpart nagyon jó hely, hogy elkezd a teljesen mezítlábas futást, ötujjas cipő nélkül. Ha eddig cipőben jártál, a talpad valószínűleg puha és érzékeny, így kellemetlen lenne durva talajon futnod. Arról nem is beszélve, hogy rengeteg szennyeződés és törmelék lehet egy aszfaltúton.

Ne feledd, hogy légy bármennyire is tapasztalt, lassan kezdj! Nem kell sietni, még akkor sem, ha úgy érzed, képes lennél rá. Ha fokozatosan építed fel az edzést, sokkal, de sokkal nagyobb élmény lesz.

A mezítlábas futás jellemzői:

– Érkezz a talpad elülső vagy középső részére, a sarkad helyett. Ha túl sokszor érkezel a talpad elülső részére, a vádlid be fog gyulladni. Ha úgy érzed, mindig a sarkadra érkezel, rövidíts a lépteiden!
– A lépéseid legyenek rövidek – ne hosszabbítsd meg őket csak azért, mert nincs rajtad hagyományos futócipő. Lehet, hogy szokatlan lesz és úgy fogod érezni, hogy egy helyben mozogsz, mégis fogadd meg a tanácsomat!
– Tartsd magad egyenesen!
– Könnyedén mozogj! A mezítlábas futók amúgy is ruganyosabbak.
– Fuss csendesen! Ha nagy zajt csapsz – mint mikor futócipőben futottál – túl erősen csapod a lábad a talajhoz. Próbálj meg puhán, csendesen futni.

Forrás: www.zenhabits.net