Mivel nagyon sokan végeznek ülőmunkát manapság, azt hiszem, népszerű témáról van szó. Mindenképp foglalkozni kell az irodai munkát végzők egészségügyi állapotával, hiszen a problémák több területen is jelentkezhetnek, melyek közül a gerinc és a szem bántalmai a leggyakoribbak.

Összegyűjtöttünk néhány megszívlelendő praktikát, melyekkel kitűnően orvosolhatjuk vagy megelőzhetjük a problémákat, még mielőtt azok kialakulnának.

1. Megfelelő ülőhely kiválasztása

Általában a cégek irodai dolgozóik részére forgószéket biztosítanak. Gerincünk egészségét figyelembe véve nem biztos, hogy a hagyományos modellel járunk a legjobban. Hacsak nem egy felső kategóriás forgószéket használunk, mely több irányba is állítható, jobb, ha a támla nélküli, ún. térdepelőszék mellett döntünk.

Ezt az ülőalkalmatosságot úgy tervezték, hogy használójának ne legyen más választási lehetősége, mint hogy egyenes háttal üljön, akár órákon keresztül.

A merészebbek, vagy akik nem állnak közvetlen kapcsolatban az ügyfelekkel, jól döntenek, ha Fitballt vásárolnak maguknak. A helyzet itt is ugyanaz, mint az előbb, a támla nélküli kialakítás miatt az egyetlen kényelmes testhelyzet az egyenes háttal való ülés. Ha otthonra is vásárolunk Fitballt, különböző testedzéseket is végezhetünk rajta.

Térdepelőszék. Kép: quill.hu

„A megfelelő méretű labdán ülve könnyen megvalósítható a gerinc fiziológiás tartása. A porckorongokra körkörösen csaknem azonos nagyságú erők hatnak. A labda apró gördülései és a rajta ülő ember mozgásai ezen erők nagyságát kismértékben növelik – csökkentik. Ezáltal megvalósul a porckorongok álladó “masszírozása”, anyagcseréjük optimális lesz.”
Forrás: fitball.hu

Kép: fitball.hu

A megfelelő ülőpozíció kialakítása és megtartása rendkívül fontos, később ugyanis olyan komoly betegségektől kímélhetjük meg magunkat, mint a gerinc- vagy nyaki sérv.

2. A megfelelő asztal kiválasztása

A székhez, ülőhelyhez kapcsolódóan elengedhetetlen a megfelelő magasságú íróasztal kiválasztása. Ha túl alacsony az asztal, biztosan görnyedni fogunk felette, mindegy, hogy min ülünk.

Ugyanígy fontosnak érzem a megfelelő nagyságú írófelület biztosítását. Ha épp annyi helyünk van az asztalunkon, hogy elférjen rajta a monitor, a billentyűzet és az egér, de egy mappának már nem találunk helyet, akkor hosszú távon frusztrálni fog minket a hely szűkössége.

Legyen elég tér, minimum egy A/4-es méretű lapnak, amire anélkül tudunk írni, hogy a könyökünk lelógna az asztallapról.

3. Rendszeres szünetek

A Munka Törvénykönyve kimondja, hogy a hat órát meghaladó munkaidővel rendelkező alkalmazottakat legalább egy 20 perces, egybefüggő szünet illeti meg. Ha főnökünk nem ragaszkodik ennek az egyhuzamban való letöltéséhez, akkor kérhetünk tőle minden órában mondjuk 5-5 perc pihenőidőt.

Ilyenkor kimehetünk a friss levegőre, vagy ihatunk egy nagy pohár vizet, mindegy, csak szakadjunk el az asztalunktól. Szervezetünknek legalább annyira szüksége van a pihenésre, mint az elménknek.

4. Szemeink egészsége

Gerincünk mellett a szemünk van a legnagyobb igénybevételnek kitéve, ha számítógépes munkát végzünk. A rendszeres szünetekkel és a szemtornával kitűnően megnyugtathatjuk látószerveinket.

Számítógépezés közben a legnagyobb problémát az jelenti, hogy nem pislogunk eleget. Sokat segíthet, ha óránként, kétóránként egyik majd másik szemünket letakarva megtornáztatjuk szemeinket.

Bár az LCD monitorok rendelkeznek védőréteggel, mégis hasznos lehet, ha csináltatunk magunknak egy speciális lencsével ellátott szemüveget, ami megszűri a monitorból érkező, természetesnek aligha mondható fényeket.

5. Sport

Aki rendszeres ülőmunkát végez, az mindenképp mozogjon! Nem kell heti ötször futni menni vagy elkezdeni a felkészülést a következő olimpiára. Elég, ha nem autóval járunk mindenhová, vagy reggelente tornázunk 15-20 percet.

Aki egész nap zárt helyiségben dolgozik, igenis tegyen annyit a testéért, hogy időnként átmozgatja. Szervezetünk sérülékeny és csak addig áll a szolgálatunkban, amíg kitartását megháláljuk.

6. Masszázs, wellness

Az emberek a feszültséget legtöbbször a vállba és a derékba gyűjtik. Ezeket a felgyülemlett gócokat érdemes kimasszíroztatni. Egy kellemes masszázs nem csak izmainkra van jó hatással, hanem szerveinkre, vérkeringésünkre és szellemi frissességünkre is.

Ha nincs pénzünk rendszeres időközönként masszázsra járni, akkor menjünk el a háziorvosunkhoz és írassunk ki kezelést magunknak. A TB ugyanis részben finanszírozza ezeket az ellátásokat, mi pedig ne legyünk lusták kihasználni az ilyen lehetőségeket!

Beruházhatunk egy könyvbe is, melyből az egész család elsajátíthatja a masszírozó technikákat, így amellett, hogy jót teszünk szervezetünknek, a családi kötelékeket is megerősíthetjük.

ABK