Túl sokat dolgozol? Tippek kiégés ellen

Mit gondolsz, a te életedben a munka és a magánélet egyensúlyban van? Az időd nagy részét munkával töltöd? Sokszor érzed úgy, hogy soha nem fogsz a rád váró feladatok végére jutni? Régen voltál nyaralni vagy pihenni?

Ha igennel válaszoltál a kérdések többségére, akkor meg van az esélye, hogy pár éven belül ki fogsz égni, már ami a munkát illeti. Különösen akkor várható mindez, ha munkamániás vagy, és ha folyton többet vállalsz be annál, mint amit valójában el tudsz végezni.

Mindennek van jó és rossz oldala is. A jó az, hogy ez a rengeteg munka tapasztalatot ad és segít megismerni saját képességeidet. A rossz viszont az, hogy a túl sok munka miatt észrevétlenül, de elhanyagolod a családodat, az egészségedet és a mentális jólétedet. A túlhajszoltság kiszívja minden energiádat anélkül, hogy észrevennéd. Hatékonyságod viszont egyre csökken, könnyebben elfáradsz és az összeomlás felé sodródsz.

Amikor mindez bekövetkezik, már késő. Ez a fajta kiégés a szabadúszókra, vállalkozókra, vezetőkre és tanulókra a legjellemzőbb, hiszen nincsenek olyan kötelezettségeik – pl. munkaidő – ami kordában tartaná munkakedvüket. Sok ember, aki idáig eljut, depressziós lesz, amivel elég nehéz megküzdeni.

Összegyűjtöttünk hét tippet, melyekkel elkerülhetjük a fenti, nem kívánatos állapotot.

1. Tervezz előre!

Legyen pontos időbeosztásod! A végső kimerülés egyik legfőbb oka a megfelelő tervezés hiánya. Túltervezzük
magunkat és megesik, hogy több határidőnek kell eleget tennünk egyszerre. Ilyenkor aztán éjszakákba nyúlóan dolgozunk, a stressz pedig egyre jobban eluralkodik rajtunk.

Ezért készíts időbeosztást, amiben megtalálhatóak a napi, heti és havi feladataid. Készíts egy összefoglalót, amire ha rápillantasz, azonnal látod a kötelezettségeidet. Így azt is tudni fogod, hogy mikor van itt az ideje a pihenésnek és mikor vállalhatsz be egy kicsit többet. Hagyj elegendő időt minden projektre!

2. Különítsd el a pihenő időt a munkától!

A munka soha nem helyettesítheti a pihenéssel eltöltött időt. Azok, akik abból élnek, amivel szeretnek, valószínűleg az evésen és az alváson kívül a nap 24 órájában tudnának a munkájukkal foglalkozni.

Viszont az életed nem szólhat teljes mértékben a munkáról. Lennie kell munkamentes időszakoknak is. Erre ideálisak az olyan programok, melyeket szeretteiddel tölthetsz el. Persze elmehetsz egyedül sétálni egyet, vagy sportolhatsz, foglalkozhatsz a hobbiddal. Ha testedzést végzel, akkor nem csak szervezeted, hanem elméd is megnyugszik.
Vagy menj el egy hosszúhétvégére a pároddal!

Ezek a dolgok nagyon fontosak, sőt, hozzátartoznak az ember kiegyensúlyozottságához. Az efféle elfoglaltságokat szintén betervezheted az időbeosztásodba. Figyelj oda, hogy ne szorítsd háttérbe ezeket a programokat a munka miatt. Minden héten legyen elegendő időd a kapcsolataidra, az egészségedre, a pihenésre és a szellemi felfrissülésre.

3. Legyenek világos elvárásaid másokkal szemben!

Megeshet, hogy kollégáid, főnökeid, ügyfeleid az utolsó percben keresnek meg egy-egy kéréssel, amiben segítened kellene. Ezeket persze nem tudjuk visszautasítani, s emiatt a saját munkánk szorul háttérbe. Ha nem tisztázod a határokat, a helyzet a jövőben is meg fog ismétlődni.

Ezért tisztázd másokkal a kötelezettségeidet, hogy ahhoz tartsák magukat ők is.

4. Ne dolgozz túl sokat! Jelölj ki egy pontos időpontot, amikor befejezed a munkát!

Állíts fel határokat! Ha meghatározod, hogy ettől eddig fogsz egy projekten dolgozni, akkor bizonyosodj meg róla, hogy arra az időpontra valóban be tudod fejezni a munkát. Ne hagyd, hogy más dolgok megzavarjanak közben!

Ha kiderül, hogy a feladat mégis több időt vesz igénybe, akkor se kezdj el napi 2-3 órával többet dolgozni! Ezzel nem fogsz többre jutni. Állj fel a munkaidőd végén az asztaltól és térj rá vissza másnap, amikor frissen foghatsz neki a munkának.

5. Válaszd ki a fontos és a lényegtelen teendőket!

Mindig vannak feladatok, melyek égetően fontosak és vannak adminisztratív teendők, melyeket muszáj megcsinálni, még sincs akkora jelentőségük. Ezt a két feladattípust megfelelő arányban kell vegyíteni.

Én például összeírom a napi feladataimat, majd bekarikázom a valóban fontos dolgokat – ezek általában 20%-ot tesznek ki. Mindig ezekre koncentrálok, a maradék 80% ráér. Egy ilyen nap után mindig elégedetten dőlök hátra.

Amikor viszont eltelik a napom egy csomó felesleges dologgal, mindig frusztrált vagyok, és úgy érzem, semmire nem haladtam aznap.

6. Beszélj valakivel!

 

Ha beszélsz egy megértő személlyel, az segíthet rendet tenni zűrzavaros életedben. Ha túlterheltnek érzed magad, beszélj egy barátoddal! Hívd el meginni valamit és beszéljétek meg a gondjaitokat! Vagy hívd fel és beszéljetek telefonon!

Nem kell egyedül feldolgozni a gondokat. Meg fogsz lepődni, hogy milyen sokat segít, ha kibeszéled magad. Ha szakmai tanácsra van szükséged, fordulhatsz kollégákhoz, tanárokhoz.

7. Alakíts ki egészséges életmódot!

Ha túl sokat dolgozol, megeshet, hogy nem pihensz eleget. Lehet, hogy azt gondolod, sebaj, majd másnap kialszom magam, de hidd el, a szervezetedet ezzel nem kárpótolhatod.

Azzal is tisztában kell lenned, hogy az egészség csak egy állapot. Ha nem vigyázunk rá, elveszítjük. A megfelelő étkezés és a mozgás nagyon fontosak. Én is elkövettem azt a hibát, hogy azt hittem, szervezetem mindent kibír: napokig nem aludtam és célok, határidők nélkül dolgoztam. Ma már tudom, hogy ezzel nagyon megterhelem a szervezetemet. Épp ezért legyen megfelelő időbeosztásod, ez nagyon fontos a sikerhez.

Veled mi a helyzet?

Próbáld ki ezt a hét lépést, hogy elkerüld a teljes kimerültséget! Vannak esetleg személyes tapasztalataid a témával kapcsolatban? Nyugodtan írd meg a megjegyzések rovatban!

www.dumblittleman.com

"Irtózni a huzattól - gondolta a kis herceg - elég kockázatos kilátás egy növénynek."