Habár a kávé nagyobb figyelmet kap, mint a tea, mégis kár lenne vitatni, hogy utóbbi egészségesebb, stílusosabb innivaló.

Tony Gebeley szakértő a cikken keresztül próbálja megértetni velünk a teázás mibenlétét, kezdve a folyamattól a fajtákon át egészen a kellő odafigyelésig, amivel teánk ízét a lehető legalaposabban kiélvezhetjük.

A hétköznapi ital: mi is a tea?

– A tea a camellia sinensis nevű cserje szárított leveleiből, rügyeiből készül. Ha olyan típust fogyasztunk, ami nem ennek a növénynek a főzete (kamilla, menta, bazsalikom, rooibos, stb.) akkor az nem tekinthető teának.

– A fehér, zöld, fekete, sárga, oolong vagy pu-erh teák mindegyikét a camellia sinensis növényből állítják elő. Az összetépkedett leveleket eltérő módon kezelik, így alakulnak ki a jellegzetességek.

– A teában L-teanint, egy igazán hasznos aminosavat találhatunk, ami elsősorban mentális jólétünket erősíti. A koffeinnel együtt valóságos bombaként hat az agyra.

– Szinte bármilyen edényben elkészíthető a tea, bár sokan a fémedényt inkább kerülik.
Miután forró vízben kiáztattuk a teafüvet, leszűrjük és egyből fogyaszthatjuk.

– Minél oxidáltabbak a tealevelek, annál forróbb vízre van szükség az áztatáshoz.

Most pedig a hosszabb verzió…

A koffein mellett a tea egyik legmeghatározóbb összetevője az L-teanin nevű aminosav. Japán és angol tanulmányok kimutatták, hogy 50 milligrammnyi L-teanin fokozza az agy alfa-hullámainak aktivitását.

Az aktivitás maximuma kb. 80 perccel a tea elfogyasztása után mérhető. Ahhoz, hogy ilyen mennyiségű aminosavat jutassunk a szervezetünkbe, kb. 3 csészényi teát kell elfogyasztanunk.

Az alfa-hullámok a pihent, ám éber agyi állapotért felelősek, sőt, sokan a szelektív figyelem legfőbb tényezőjeként tartják számon. Az L-teanin által okozott mentális felfrissülést a kávétól nem kapjuk meg.

Tea fogyasztásakor ezért vagyunk sokkal éberebbek, eszesebbek, főleg ha késő estig kell fennmaradnunk vagy korán szeretnénk felkelni.

Fontos tisztáznunk valamit: ha igazán teázni szeretnél, ne filteres teafüvet vásárolj. Nem a filterrel van a baj, hanem a gyártókkal, akik a terméket előállítják. Sajnos a legtöbbször alacsony minőségű, kevert, olykor silány ízesítésű darabokat kínálnak. Pedig ma már sok teabolt van, ahol valóban minőségi keverékhez juthatunk, s ahol vásárlás előtt ki is próbálhatjuk, hogy mit viszünk haza. Próbáljunk kézzel aratott teafajtákat keresni.

Amit még érdemes tudnod…

– A minőségi, ömlesztett teafű többször is kiáztatható. Húszszor vagy még többször leforrázhatjuk, az ízek minden egyes alkalommal tökéletesen ki fognak ázni.

– Ha teafüvet vásárolunk, akkor mindig nézzük meg, hogy fel van-e tüntetve a tea származási helye, a feldolgozás módja és a betakarítás ideje a csomagoláson.

Áztatás

Fontos odafigyelnünk rá, hogy a teafüvek szabadon lebegjenek a vízben áztatás közben. Ez nem lehetséges a filterekben, a teagolyókban és a különböző teaáztatókban.

A legjobb az, ha közvetlenül a teafűre öntjük a forró vizet. Praktikus megoldás lehet a szűrővel ellátott teáskanna, ebben elegendő hely van az aromák kiázásához.

A tea típusától függően két dologra kell odafigyelni főzés közben: az egyik a víz hőmérséklete, a másik az áztatási idő. Fontos, hogy jó minőségű vizet használjunk, hiszen a tea 98%-a víz. Egy erősen klóros csapvízből nem fogunk finom teát készíteni.

Általában az oxidálódottabb teákat forróbb vízzel kell leforráznunk. Emlékezzünk rá, hogy olyan italt szeretnénk készíteni, ami élvezhető, így fogadjuk fenntartásokkal a különböző instrukciókat.

Én inkább a kísérletezésre szavazok, azt ajánlom, hogy mindenki találja meg a neki legmegfelelőbb kombinációt, hiszen egy jó tea feledhetetlen élményt jelent.

Alapelvek persze vannak: ha a tea keserű, a következő alkalommal ne legyen olyan forró a víz. Ha ízetlennek, gyengének találjuk, növeljük a teafű mennyiségét vagy az áztatási időt. Összeírtam egy táblázatba az általam legmegfelelőbbnek vélt hőmérsékleteket és a hozzá tartozó áztatási időket – a teafajták függvényében.

Természetesen nem szükséges a megadott értékek hajszálpontos betartása, ez csak egy irányvonal, amit lehet követni, majd meg lehet változtatni, a saját ízlésünknek megfelelően.
Ha profi akarsz lenni, használhatsz ji-hszing (kőcserép) vagy háromrészes kajvan (gaiwan) teáskannát.

Ji-hszing kanna

Kajvan teáskészlet

Ha energiára van szükségünk, igyunk matchát (zöldtea por), amiben sokkal intenzívebbek az egészségmegőrző vegyületek, mint egy átlagos teában. Ha relaxálni szeretnénk, sajátítsuk el a kung-fu teaszertartást, melyhez ji-hszing teáskannát használunk.

Matcha

Egy frissen aratott teát akár két évig is eltarthatunk a polcon, míg egy oxidálódott keveréket érdemes mielőbb felhasználni.

Teázással kapcsolatos, hasznos olvasmányok:

Mary Lou Heiss: Zöld tea

Liu Tong: A kínai tea

Kiss Mariann: Teakalauz 1-2 – Díszdobozban

Tokaji Zsolt: Teáskönyv

www.lifehacker.com