Mindannyian ismerjük a tavaszi fáradtság velejáróit, a fizikai kimerültséget, de a mentális feszültséget is – szomorúság, unottság, aggodalom, düh és általános stressz. Ezeknek komolyabb hatása van az egészségünkre. A negatív érzelmek természetesen az élet velejárói, de ha megtanulunk megfelelően reagálni rájuk, a szervezetünk és az elménk hamar új erőre kap tavaszi fáradtság ide, vagy oda.

Mosakodj meg hideg vízben!

Régen szokás volt a rossz gyerekek fejét hideg víz alá dugni, hogy lenyugodjanak. Nem véletlen gondolkodtak így az őseink, hiszen egy tanulmány szerint mentálisan frissítően hat ránk egy kis hideg víz. Ha legközelebb leterheltnek, nyomottnak érezzük magunkat, nyugodtan vessük be ezt az ősi praktikát, biztosan segíteni fog, és a tavaszi fáradtság is eltűnik.

Tavaszi fáradtság: kezeld felfrissüléssel

Tavaszi fáradtság: kezeld felfrissüléssel

– Öltözködjünk vidáman tavaszi fáradtság ellen!

Ne tartozzunk azok közé, akik ha rossz kedvük van, nyomban slampos szabadidő ruhákba bújnak. Ha a rossz hangulatunkat öltözködésünkkel tovább erősítjük, akkor sokkal nehezebb lesz kilábalni belőle. Ha viszont megmakacsoljuk magunkat és csak azért is vidáman, elegánsan ruházkodunk, akkor külsőnkkel pozitív energiát sugárzunk, ami aztán visszajut hozzánk, mondják a szakértők.

– Ereszd szabadjára az érzelmeidet!

Sokan gondolják úgy, hogy ha a félelmet, idegességet és stresszt magukban tartják, akkor könnyebben túl lesznek rajta. Az igazság ennek pont az ellenkezője. Az érzelmi nagytakarítás hatékony a tavaszi fáradtság kezelésére is. Ha megbeszéljük másokkal negatív érzelmeinket, akkor sokkal könnyebben elengedjük azokat és nem merülünk önsajnálatba – mondja a Harvard Egyetem egyik munkatársa.

– Hallgass zenét!

A zenehallgatás az egyik legnagyszerűbb módja a vidámság és a pozitív energiák megszerzésének. Egy kísérlet során, melyben futókat vizsgáltak, arra jöttek rá, hogy azok a sportolók, akik mozgás közben zenét hallgatnak, gyorsabban futnak, mint azok a társaik, akik csendben sportolnak. Nem csak a teljesítményt növeli, hanem a fáradtságot is hatékonyan csökkenti egy kis muzsika.

– Engedd el a haragodat!

A harag táplálása valaki vagy valami iránt olyan hatással van elménkre és szervezetünkre, mintha az krónikus stressznek lenne kitéve: növekszik a pulzus és a vérnyomás, idővel pedig legyengül az immunrendszerünk, ami kimerültséghez vezethet – állítja egy pszichológiai tanulmány. Az empátia és megbocsátás ezzel szemben jót tesz a lelkünknek. Ha tehát legközelebb dühös leszel valakire, mondogass magadban ilyen mantrákat: „A megbocsátás boldogabb és erősebb emberré tesz”.

– Hasba lélegezz!

Amikor stressznek vagyunk kitéve, mellkasba lélegzünk – rövid, sekélyes légzés ez, mondja a szakértő. Mellkasi légzéssel kevesebb levegőt juttatunk a tüdőnkbe, ami kisebb mennyiségű oxigént szállít a szervezetbe, különösen az agyba, tehát mentálisan és fizikálisan is kimerültnek érezzük magunkat.

Legyen a cél a mély és lassú légzés. Könnyen ellenőrizhetjük, hogy helyes-e a technikánk, hiszen hasi légzéskor hasunk kidomborodik, majd kilégzéskor visszasüllyed. Természetesen, ha feszült helyzetben vagyunk, automatikusan a mellkasunkba vesszük a levegőt, tehát nekünk kell rá odafigyelni, hogy ilyenkor is hasba lélegezzünk. Emlékeztessük rá magunkat egy „Lélegezz” feliratú képpel, amit kirakhatunk az irodánkban, vagy tarthatunk a pénztárcánkban.

– Rakj rendet magad körül!

Rakj rendet a hivatalos irataid között vagy válogasd át a gardróbod tartalmát. A felhalmozott dolgoktól zavartnak és rendetlennek érezzük magunkat, így koncentrálni sem tudunk olyan jól. A rendrakás folyamata önmagában is elégedettséggel tölthet el minket, és a takarítást összekötjük a tavaszi fáradtság elűzésével.

– Tégy valami jót másokkal!

Az önzetlenség energiával tölt fel. Tanulmányok szerint az önkéntes munka hatféleképpen hat ránk: növeli boldogságérzetünket, elégedettséget, önbecsülést ad, fizikai egészségünkre és hangulatunkra is jó hatással van, valamint úgy érezzük, irányítás alatt tartjuk életünket. Alkalmi vagy állandó munkát is kereshetünk, attól függően, hogy mennyi szabadidővel rendelkezünk.

www.webmd.com

Kapcsolódó cikkünk:
Viszlát, fáradtság! 22 energetizáló tipp – 1. rész