Nem túl szerencsés adósságokat felhalmozni, de van, hogy az embernek nincs más választása, főleg, ha saját vállalkozást vezet. A válság következtében szinte általánossá vált, hogy a cégek komoly kintlévőséggel rendelkeznek. Ugyanúgy, ahogy mi, ők sem tudnak könnyen fizetni.

Úgy gondolom, érdemes a témába egy kicsit komolyabban is belemerülni. Tapasztalataim megosztásán keresztül remélem, egy kicsit megkönnyíthetem az aggodalmas cégvezetők mindennapjait.

Mielőtt belekezdenél a telefonálgatásba…

– Győződj meg róla, hogy a számla helyesen lett kiállítva illetve nézd meg, hogy mi a pontos fizetési határidő. Erről a munka elvégezte előtt szokás megállapodni, bár ha nagy céggel van dolgod, akkor az is előfordulhat, hogy az üzletkötő és a könyvelés teljesen más információkkal lát el. Meglepő, hogy milyen indokokkal minősítenek rossznak egy számlát, úgyhogy ellenőrizd le kétszer is a dolgot, mielőtt a telefonért nyúlnál.

– A kiállított számlát küldd el e-mailben és postázd is el.

– A szerződés megkötésekor adj meg több lehetséges fizetési módot is– banki átutalás, készpénz. Ha megállapodtatok, mindig ennek megfelelően állítsd ki a számlát.

– Küldj kimutatást a tartozásaikról havonta és kéthavonta – e-mailben és postán.

– Legyen egy kézzel írt vagy Excel táblázatban vezetett listád a kintlévőségekről. A listát mindig frissítsd, amikor beérkezik egy összeg, vagy új számlát állítasz ki. (Ehhez könnyebb Excelt használni.)

– Telefonáláskor nézd meg előre a dátumot, a számlaszámot és az összeget – minél több adat, annál pontosabban tudsz tárgyalni.

– Ha lehetséges, minden cégnél legyen egy kapcsolattartód – a telefonszáma, e-mail címe alapján bármikor elérheted.

Amikor felkeresed a másik félt…

– Rögzítsd a beszélgetéseket, mentsd le az e-maileket. Írd be a kintlévőség kezelési táblázatodba, hogy kivel, miről beszéltél. Erre nyugodtan hivatkozhatsz, ha megint telefonálnod kellene.

– Értsd meg, hogy mindenkit rosszul érint a válság és a vonal másik végén lévő személy ugyanolyan stresszes lehet, mint te. Kezdj kedvesen és diplomatikusan. Én azt vettem észre, hogy ha az ember kedves és megértő a másikkal, akkor elnyeri a másik fél tiszteletét, aki remélhetőleg őszintén fog vele tárgyalni a későbbiekben – ami mindig óriási előnyt jelent. Sőt, valószínűleg a te számládat fogják először rendezni, nem pedig annak az ellenszenves alaknak, aki ordibált velük a telefonban.

– Ha valaki azt mondja, elutalta a pénzt, de 4-5 nap múlva sem kapod meg, akkor telefonálj.

– Maradj az ügyön – ha úgy érzik, neked sem fontos a dolog, akkor természetesen húzzák-halasztják a fizetést.

– Ha egy-két hívást követően az a benyomásod támad, hogy a bolondját járatják veled, akkor válthatsz keményebb stílusra. Mond el nekik, hogy mit ígértek korábban és közöld velük, hogy több kifogást már nem tudsz elfogadni.

– Mindig légy udvarias – ez tesz téged jobbá, mint a másikat.

– Légy felkészült és rugalmas. Lehet, hogy csak részletekben tudnak kifizetni, de az is jobb, mint a semmi.

– Ha úgy érzed, nem tudsz már mihez kezdeni, tereld jogi útra az ügyet.

– Ne akarj egymagad megküzdeni a problémával, menj el az ügyvédedhez, aki tudni fogja, hogy milyen hivatalos lépéseket tudtok tenni az ügyben.

Egy pár tanács azoknak, akiktől pénzt várnak:

Mindig légy őszinte. Hidd el, sokat segít. Ha én vagyok az, akinek tartozol és azt mondod, hogy nehéz helyzetben vagy, akkor adok neked egy-két hét haladékot és ez idő alatt nem hívogatlak. Ha viszont valamit megígérsz, akkor tartsd magad hozzá. Tegyük fel, azt mondod, holnap fogod elutalni a pénzt. Ekkor pár napig nem kereslek, ha viszont ígéreted ellenére nem utaltad el az összeget, akkor biztos lehetsz benne, hogy dühbe gurulok és lehet, hogy jogi útra terelem az ügyet.

Remélem, hogy mindkét félnek tudtam segíteni: annak is, akitől pénzt várnak és annak is, aki pénzt vár. Ha van valakinek egy-két használható javaslata, várjuk a hozzászólások rovatban.

Bloggertone