Te is nehezen tudsz nemet mondani? Mindig próbálsz kedves lenni másokkal, olykor a saját boldogságod árán?
Nos, nem vagy egyedül. Nemrégiben még én sem tudtam nemet mondani, mert nem akartam másokat megbántani.

Például, ha megkértek, hogy segítsek, még akkor is segítettem, ha nekem közben valamilyen égetően fontos dolgom volt. Sokszor ezek a kérések aztán 2-3 órát vagy többet is elvvettek a napomból. Aztán este le kellett mondanom az alvásról, hogy befejezzem a munkámat. Ez a probléma nem csak a barátaimat, családomat érintette, hanem az ügyfeleimmel, üzleti partnereimmel való kapcsolatomat is.

Egy idő után rájöttem, hogy azzal, hogy nem tudok nemet mondani még nem segítettem magamon. Rengeteg időt és energiát fordítottam más emberekre, viszont közel ennyit nem tudtam foglalkozni magammal.
Miután mindezt felismertem, nem tudtam megnyugodni. Tudtam, hogy ha több időt szeretnék magamra fordítani, akkor meg kell tanulnom nemet mondani.

Miért esik nehezünkre nemet mondani?

Ahhoz, hogy megtanuljunk nemet mondani, előbb rá kell jönnünk, hogy eddig miért nem voltunk rá képesek. Itt olvashatsz egy-két népszerű indokot, amiért az emberek hajlamosak mindenre igent mondani:

1. Segíteni akarsz. Kedves ember vagy. Nem szeretnéd, hogy elveszítsd azt a bizonyos személyt, így ott segítesz, ahol csak tudsz, még ha az a te idődet rabolja, akkor is.

2. Félsz, hogy durva leszel. Abban az eszmében nevelkedtem, hogy egy idősebb embernek nemet mondani durva szokás. Ez a gondolkodás még ma is elterjedt az ázsiai országokban.

3. Szeretetre méltó akarsz lenni. Nem akarod elidegeníteni magadtól a másikat azzal, hogy nem értesz vele egyet. Így inkább mások kéréseinek élsz.

4. Félsz a konfliktusoktól. Attól félsz, hogy az a személy, akit vissza szeretnél utasítani, mérges lesz rád, ami akár csúnya konfrontációhoz is vezethet. Ha mégsem alakul ki vita köztetek, akkor pedig attól félsz, hogy olyan véleményeltérés alakul ki köztetek, ami negatív következményeket vonhat maga után a jövőben.

5. Félsz az elszalasztott lehetőségektől. Talán azt gondolod, hogy a visszautasítás a későbbiekben zárt ajtókat eredményezhet. Például, az egyik ügyfelem feleségét át akarták helyezni egy másik részlegre, ő viszont nagyon szerette a csapatát és nem akart menni. Viszont nem merte visszautasítani az ajánlatot, mert azt gondolta, ez a jövőben rossz fényt vetne a karrierjére.

6. Azt gondolod, hogy nincs visszaút. Néhányan azt gondolják, hogy az elutasítás jele, ha az ember nemet mond. Ez talán olyan megmásíthatatlan folyamatokat indít el, melynek eredményeként a kapcsolat megszakad.

Ha a hat indok olvasásakor akár egyszer is bólogatni kezdtél, akkor tudd, hogy veled vagyok. Egyik vagy másik pont rám is ugyanúgy igaz. Viszont a tapasztalataim azt mutatják, mind a munka, mind a magánélet területén, hogy ezek az okok sok esetben a tévesek. Attól még hogy nemet mondasz, nem leszel durva vagy kiállhatatlan. Attól még, hogy nemet mondasz, nem kerülsz konfliktusba másokkal és nem esel el jövőbeli lehetőségektől. Sőt, attól még hogy visszautasítasz valakit, biztosan nem kell félned tőle, hogy örökké elveszítetted a másik fél bizalmát. Ezek mind téves eszmék a fejünkben.

Sokkal inkább számít az, hogy miként mondunk nemet, mint a tény, hogy nemet mondunk. Muszáj megértened, hogy saját szükségleteid és feladataid vannak, úgy, mint minden más embernek. Ha nemet mondasz, akkor tiszteled és értékeled a saját idődet. Szíved joga, hogy nemet mondj.

7 egyszerű módszer, hogy megtanulj nemet mondani

Ahelyett, hogy kerülöd a konfliktusokat, inkább tanuld meg, hogy miként kell helyesen nemet mondani. Miután elkezdtem visszautasítani másokat, rájöttem, hogy nem is olyan rossz, mint ahogy gondoltam. A másik ember nagyon megértő volt és nem ellenkezett egy percig sem. Valójában a mások visszautasításával kapcsolatos félelmeink csak a saját fejünkben élnek.
Ha nem vagy benne biztos, hogy hogyan csináld, íme, hét egyszerű módszer. Használd a lenti technikákat, amikor csak szükséged van rájuk.

1. „Nem tudok vele foglalkozni, mert más feladataim vannak jelen pillanatban.”

Ha túl elfoglalt vagy, hogy más kéréseknek eleget tégy, akkor könnyedén kezelheted a helyzetet. Ha elmondod annak a személynek, aki szívességet kért, hogy jelenleg teljesen be vagy táblázva, akkor tudni fogja, hogy ehhez kell tartania magát a jövőbeli kérések során is. Ha az segít, bepillantást adhatsz neki munkádba, hogy még jobban megértse a dolgot. Én mindig így szoktam tenni, ha túl sok kötelezettségem van.

2. „Ez most nem a megfelelő pillanat, mert épp egy munka sűrűjében vagyok. Mi lenne, ha áttennénk az időpontot máskorra?”

Jó módszer lehet, ha tényleg el vagyunk havazva. Van, hogy olyankor kapok telefonhívást a barátaimtól vagy munkatársaimtól, amikor fontos munkát végzek.
Nagyszerű módszer, ha átmenetileg el szeretnéd tolni a kérést. Másodsorban pedig, ha te ajánlasz egy új időpontot, akkor a másik nem lesz annyira letörve.

3. „Szeretném, de sajnos…”

Gyakran használom ezt a módszert, ha például nem szeretnék elmenni egy újabb összejövetelre. Ilyenkor a másik személy tudja, hogy neked is tetszik az ötlet (persze csak akkor mond ezt, ha tényleg tetszik), tehát nincs semmi bajod vele.
Ha meghívásokat kapok olyan összejövetelekre, amiken nem tudok részt venni, akkor így adom udvariasan tudtára a másiknak, hogy nem fogok elmenni. Az ötlet nagyszerű, de nem tudok ott lenni, mert sürgősebb felkéréseim (1-es pont) és más szükségleteim (5-ös pont) vannak.

4. „Először had gondoljam át és utána visszatérünk rá.”

Ez inkább egy „talán” mint egy egyértelmű „nem”. Ha érdekel a dolog, de még nem akarsz igent mondani, akkor használd ezt a módszert.
Más esetekben is használom a módszert, például, ha van egy jó ötletem, ami harmóniában áll a szükségleteimmel, de időt akarok adni magamnak, hogy átgondoljam. Vannak alkalmak, amikor új szempontok bukkannak fel, melyeket meg kell vizsgálnom, mielőtt elkötelezném magam. Ha a személy őszinte a felkéréssel kapcsolatban, akkor sokkal boldogabb lesz, hogy várnia kell egy kicsit.
Ha nem érdekel az a dolog, amire megkértek, akkor ne vezesd félre a másikat, használd az 5-ös, 6-os, 7-es pontokat, amik egyértelműek.

5. „Ez jelenleg nincs összhangban a szükségleteimmel, de észben fogom tartani.”

Ha valaki egy olyan lehetőséget ajánl, amire nincs szükséged, tudasd vele egyértelműen, hogy ez nincs összhangban az igényeiddel. Viszont ilyenkor hosszasabban kell magyarázkodnod, mint egyébként. Mindenképp tudasd a másikkal, hogy semmi baj nincs azzal, amit ajánl, csak te most épp valami mást keresel. Ha elmondod neki, hogy a jövőben észben fogod tartani, azt egyértelműen jelzi számára, hogy később is nyitott vagy hasonló lehetőségekre.

6. „Nem én vagyok a legmegfelelőbb ember, aki ebben segíteni tud. Miért nem próbálod meg XY–t?”

Ha valami olyanra kérnek meg, amiben nem tudsz közreműködni vagy nincsen elég kapacitásod, akkor tudasd a másikkal, hogy nem te vagy a megfelelő személy. Ha lehetséges, ajánlj neki valakit, akit ismersz és esetleg segíthet neki. Ilyen esetben mindig ajánlok valakit, mert így a másik félnek nem lesz kudarcélménye, s tényleg elirányíthatom a megfelelő helyre.

7. „Nem, nem tudok segíteni.”

Ez a legegyszerűbb és legközvetlenebb módszer, mellyel nemet mondhatunk. Túl sok akadályt állítunk fel a fejünkben, melyek meggátolják, hogy nemet mondjunk. Ezek a korlátok viszont nem teljesen igazak és csak a fejünkben élnek.
Ha döntened kell, ne gondolkozz ilyeneken, csak légy őszinte! Meg fogsz lepődni, hogy a reakció fele annyira sem lesz rossz, mint gondoltad.

Mindenképp érdemes megtanulnunk nemet mondani, mert adódhatnak olyan helyzetek, amikor nem tudunk foglalkozni az adott üggyel.
Több időd lesz így magadra és olyan dolgokkal foglalkozhatsz, amelyek valóban fontosak a számodra. Én már megtanultam nemet mondani és nagyon boldog vagyok, hogy így tettem.

www.zenhabits.net