…Tedd föl ezt a tíz kérdést magadnak.

Általánosan elfogadott nézőpont, hogy egyre több induló vállalatra (startup-ra) van szükség. A kisvállakozások a gazdasági növekedés, az újítás és a foglalkoztatás motorjai. Nagyobb vállalkozó szellem kell a gazdaságba, és ez azt jelenti, hogy többen hozzák meg a rizikós, nehéz és merész döntést: saját céget alapítanak. De hogyan is lássunk neki? Nyilvánalóan szükség van egy kiugróan nagyszerű ötletre. Amint megvan a termék vagy szolgáltatás ötlete, azt javaslom, kérdezd meg magadtól a következőket:

1. Elég jó vagyok benne? Megvannak a szükséges készségek, a tehetségek és tapasztalat, ami sikerre viszi a vállalkozást? – Készíts egy listát az erősségeidről és gyengesédeidről. A vállalkozás az erősségeid malmára hajtja a vizet? Hogyan tudod kompenzálni a gyengeségeket?

2. Valóban szükségük van az embereknek arra, amit nyújtok? Ki fogja megvenni, miért less rá szüksége? – Ha nincsen vásárlói igény, az üzlet befuccsol.

3. Tudok ezzel pénzt keresni? Amikor már simán működik, lesz belőle elég nyereségem? – Ha nem, minek szenvedni vele?

4. Van üzleti tervem? – A dolgok nem a tervezett rendben fognak zajlani, de maga a tervezés nagy segítség. Akkor is ezt kell bemutatnod, ha kölcsönt vagy befektetést próbálsz kieszközölni. 5. Megvan az anyagi hátterem a vállalkozás beindításához? – A startup cégek általában több pénzt és időt őrölnek fel, mint gondolnád. Fel tudod építeni a céget és megélni más forrásból, amíg a nyereséges lesz a vállalat?

6. Támogatja a családom a kezdeményezést? – Fontos, hogy megbeszéld és az oldaldra állítsd a szűk családi kört. Az elkövetkező embert próbáló hónapokban szükséged lesz a támogatásra.

7. Miben egyedi a cégem? Olyan, mint a többi vállalkozás, vagy van valami, ami igazán megkülönböztet? Miért fognak inkább engem választani az emberek? – Azzal, hogy más vagy, nagyobb benyomást teszel, mint ha szimplán jó vagy.

8. Mi az eladási és marketing stratégiám? Ki a célközönségem, és hogyan érem el őket? Tudom tesztelni az ajánlatot néhány célvásárlóval, mielőtt élesben megy a biznisz?

9. Vannak olyan kollégák és barátok, akik támogatnak, segítenek és kompenzálják a gyengeségeimet vagy a tapasztalatlanságomat? – A legtöbb sikeres startup olyan társaság, ahol az erők kiegyensúlyozónak, kiegészítik egymást. Ha nincsenek üzleti partnereid, van olyan kapcsolati hálód, amely tanácsadó és segítőkész ismerősökből áll?

10. Van B terv? Ha nagyon nem jönnek össze a dolgok, van visszavonulási stratégia a cégnek, és személyesen nekem? Elég rugalmas vagyok, hogy alkalmazkodjam és megküzdjek az induló cégekkel járó viszontagságokkal?

Akkor kezdj bele, ha igennel válaszoltál a legtöbb (lehetőség szerint: minden) kérdésre. Még akkor is hatalmas elkötelezettséget és kemény munkát igényel a vállalkozás felfuttatása. Sajnálom, hogy ezt kell mondanom, de a legtöbb fiatal startup tönkremegy. De azokban, amelyek sikerre viszik, hatalmas személyes és üzleti nyereségek rejlenek. Mindenek felett az alapító öröme, hogy sikerült valami olyat teremtenie, ami az egész közösség számára hasznos. Sok sikert a vállalkozásodhoz!