Nem számít, hogy mennyire vagy tehetséges és okos, ha nem tudsz elég hatékonyan kommunikálni. Nélküle csak nagyon nehezen érvényesülhetsz. Kommunikációs problémáid miatt nem fogsz megkapni egy állást vagy veszítesz el egy ügyfelet végérvényesen.

A kommunikációt elképzelhetjük egy kétirányú utcaként is, ahol a küldő és a fogadó között üzenetek vándorolnak. Ha ebben az üzenetcserében nem figyelsz eléggé oda és elmulasztasz egy apróságot, az visszafordíthatatlan kárt okozhat kettőtök között.

Vannak, akik profik a kommunikációban: bármikor be tudnak kapcsolódni egy beszélgetésbe, mindenről van véleményük, amit hatékonyan képesek megosztani másokkal.
A legtöbben viszont nem ilyenek vagyunk. Persze, mint mindent, tanulással ezt a képességünket is fejleszthetjük.

Hogyan?

Koncentrálj az első benyomásra és a non-verbális jelekre.

A kommunikáció verbális és non-verbális részekből tevődik össze. Nem csak a szavakkal, hanem viselkedésünkkel, hanglejtésünkkel, mozdulatainkkal és mimikánkkal is közvetítünk dolgokat. Amikor valakivel először találkozunk, figyeljünk a helyes testtartásra, a határozott kézfogásra, a tiszta és magabiztos hanglejtésre és a szemkontaktus kialakítására.

A non-verbális kommunikációval lehetünk igazán hatással a másik fél érzéseire és gondolataira, úgyhogy tényleg figyeljünk rá oda, hogy megfelelő üzeneteket küldjünk.

Alkalmazkodj a másik hangulatához, viselkedéséhez.

Ahhoz, hogy kapcsolatba léphess valakivel, ismerned kell a lelkiállapotát és a személyiségét. Non-verbális viselkedésén keresztül kitűnően megfigyelheted.
Ilyenkor természetesen és magabiztosan kell viselkedned, hogy a másik fél is nyitott legyen, és könnyedén reagáljon.

Általában beszédpartnerünk kifejezésmódja, testtartása és hanglejtése a legárulkodóbb.

Egy példa: előfordult már veled, hogy irtó fáradt voltál, ám valaki odament hozzád és végtelen energiát zúdítva rád elhalmozott egy halom információval? Ha igen, te is tudod, hogy ez abban a pillanatban mennyire nyomasztó és zavaró számodra.

Az ember általában olyanokkal szeret kapcsolatba lépni, akik egy hullámhosszon vannak vele. Egy tartós és pozitív kapcsolat kialakításának legfontosabb eleme a non-verbális kommunikáció.

A kölcsönös tisztelet elengedhetetlen.

Az egészséges emberi kapcsolatok kialakításához elengedhetetlen magabiztosságot tanúsítanunk. Ha öntudatosak vagyunk, kölcsönös tiszteletet sugárzunk a másik felé. Úgy mutatjuk ki megbecsülésünket, hogy közben saját magunkat sem hagyjuk háttérbe szorulni.
Természetesen nem szabad a ló túloldalára esni és lenézően viselkedni másokkal, ugyanígy az irányunkba mutatott tiszteletlenséget sem érdemes eltűrni.

Hogyan adj hangot szükségleteidnek, miközben a másik igényeit is tiszteletben tartod?

– Tanulj magabiztos kifejezéseket, mondatokat.
– Az „én” szemszögéből közelíts, ne pedig a „te” nézeteit képviseld.
– Tudj hallgatni és maradj nyugodt.
– Tényeket közölj és koncentrálj a problémára.
– Fejezd ki személyes gondolataidat, érzéseidet és véleményedet.
– Ha azt szeretnéd, hogy a másik megtegyen neked valamit, kéréseid legyenek egyértelműek. Kerüld a tétovázást és az utalásokat.

Próbáld meg a magabiztosságodat egy-egy hétköznapi helyzetben gyakorolni. Kivel nem tudsz elég határozott lenni? Mi szokott általában történni? Ilyenkor hogyan reagálsz?

Különbözőek vagyunk.

Meg kell értenünk, hogy minden ember más. Van egy kényelmi szintünk, ameddig hajlandóak vagyunk a magunk közelébe engedni másokat, fizikálisan és mentálisan egyaránt. Vannak korlátozott és laza, távolságtartó és közvetlen személyek.

Ha tartózkodó típussal van dolgunk, akkor első benyomásra érdektelennek tűnhet, ám az idő általában azt igazolja, hogy ők a leglojálisabb barátok és kollégák.

Az extrovertált személyiségek általában közvetlenek, nincs problémájuk a nyitottsággal és személyes érzelmeik kifejezésével.

Ha megértjük ezeket a különbségeket, akkor könnyebben boldogulhatunk az emberekkel
Amennyiben te közvetlen típus vagy, figyelj rá oda, hogy ne tűnj tolakodónak, inkább közelíts óvatosan.

Ha inkább zárkózottnak mondanád magad, akkor magabiztosságodat kell erősíteni, világosan meg kell fogalmazni igényeidet. Erre mind szükséged lesz egy egyenrangú kapcsolat kialakításához.

A cél a kiegyensúlyozottság. Először meg kell ismerni a saját határaidat, hogy tudd, mikor érzed magad kényelmesen. Ezután a másik személyiségét tiszteletben tartva kommunikálj.

Találj hasonlóságokat és ismerd az emberek érdeklődési körét.

Próbálj meg rájönni, hogy mi a közös benned és a másikban, erre nyugodtan alapozhatod a kapcsolatotokat. Ezáltal olyan ember lehetsz, aki figyel másokra.

Jó, ha ismered a másik érdeklődési körét és ezt észben is tartod, például: „Kati imádja a zenét, Robi szeret az asztrológiáról beszélgetni, Peti pedig mindig nyomon követi a sporteseményeket.”

Itt a lényeg. Ha tudod, miről szeret beszélni, akkor nyitott lesz és elkezd egyfajta baráti kapcsolat kialakulni köztetek. Mindenki szeret magáról és a hobbijairól beszélni.

Maradj önmagad.

Soha nem az a cél, hogy más ember legyél, de olykor muszáj változtatni és fejleszteni szociális szokásainkon, hogy jó kapcsolatba kerülhessünk másokkal és könnyen kezelhessük a konfliktusokat.

Amikor a fenti technikákat próbálod a gyakorlatba átültetni, akkor ne felejts el önmagad maradni. Ha ugyanis látják rajtad, hogy természetellenesen viselkedsz, akkor biztosan el fognak zárkózni. Ha szép apránként kezdesz gyakorolni, akkor lassanként ezek a tulajdonságok személyiséged részévé válnak.

Bármilyen kommunikációról legyen szó, fontos a pozitív hozzáállás. Törődj őszintén másokkal, mutasd ki tiszteletedet és meglátod, milyen gyorsan milyen jó kapcsolatokra fogsz szert tenni.

Dumb Little Man