Hogyan ne igyunk ezentúl kávét?

Nemrégiben abbahagytam a dohányzást. Amikor meghallottam, hogy a sógorom nyolc hónappal ezelőtt leszokott a kávéról és a koffeintartalmú üdítőkről, elhatároztam, hogy én is így fogok tenni.

Pontosan hatvan nappal ezelőtt kezdtem bele a leszokásba és 30 napja teljesen kávémentes életet élek. Hogy egy kicsit jobban körülírjam az esetet, tudnia kell az olvasónak, hogy képes voltam egy teljes kanna hosszúkávét meginni egy nap. Soha nem fogyasztottam szódavizet vagy ásványvizet, tizenöt éven keresztül számomra a kávé jelentette a folyadékot. Foglyul ejtett…

Korábban azt gondoltam, hogy a koffein miatt van abnormális, mégis hatékony alvási ritmusom. Ma már tudom, hogy tévedtem. Őszintén kijelenthetem: sokkal jobban érzem magam a kávé minden előnyétől és hátrányától megválva.

Összeszedtem lépésről lépésre, hogy én miként hagytam fel a kávé fogyasztásával.

HOGYAN VÁLJUNK MEG A KOFFEINTŐL?

Mielőtt komolyan elhatároznád magad, hogy te is felhagysz ezzel a függőséggel, fontos, hogy alaposabban megismerd a témát. Csak azért nem érdemes leszokni, mert hallottad innen-onnan, hiszen ekkor nagy valószínűséggel vissza fogsz rá szokni.

Vannak sokkal nyomósabb érvek is:

„A koffein a központi idegrendszerre hat, átmenetileg elhárítva az álmosságot és helyreállítva az éberséget. Az olyan italok, amik koffeint tartalmaznak (például kávé, tea, üdítőitalok és energiaitalok) nagy népszerűségnek örvendenek, a koffein ugyanis a világ legelterjedtebb pszichoaktív szere, de más ilyen anyagokkal ellentétben ez legális és szinte létjogosultsága van az emberek életében. Észak-Amerikában a felnőttek 90%-a mindennap fogyaszt koffeint.”

Most már legalább van fogalmunk róla, hogy mit művel velünk a koffein.

Én magam azért hagytam abba, mert utáltam, hogy folyton szükségem volt rá, hogy felpörgessem magam. Mindig gyorssegélyként gondoltam rá. Véleményem szerint azoknak az emberek, akiknek ilyen „elsősegélyre” van szükségük, komoly problémával küzdenek. Ilyen voltam én is.

Ha megért bennünk az elhatározás, hogy leszokjunk, íme, néhány további gondolat:

OkokMik az okok? Komolyan elbeszélgettem magammal, hogy mik azok az okok, amikért szeretném abbahagyni a kávézást. Talán azért, mert a fogaim csúnyán elszíneződnek vagy mert a leheletem folyton kávészagú? A te motivációd persze lehet teljesen más, mint az enyém, a lényeg, hogy legyen.

Pénzügyek: Először is át kell gondolnod, hogy hány kávét/energiaitalt iszol meg egy nap. Ragadj számológépet és szembesülj a tényekkel, hogy mennyi pénzt költesz káros szenvedélyedre!

Leszokás: Ha öt kávét ittál meg eddig egy nap, akkor ebből egy csészét helyettesíts koffeintartalmú teával! Igen, jól látod. Jómagam a lassú változás híve vagyok, így a folyamatos leszokás mellett döntöttem.

Ezt a módszert három napig alkalmaztam, majd egy újabb csésze kávét helyettesítettem teával. Addig-addig csináltam, hogy a végén már csak teát fogyasztottam.

Közel százféle tea van forgalomban a piacon, úgyhogy kísérletezz egy kicsit és találd meg a neked megfelelőt! A lényeg, hogy olyan márkát válassz, amiből van koffeinmentes változat is. Egyébként utánajárhatsz a tea jótékony hatásainak is, hogy még könnyebben menjen az átállás.

Koffeinmentesítés: Azért használok ilyen komoly kifejezéseket, mert valóban meghatározó kémiai folyamatok indulnak el, ha abbahagyjuk a koffein bevitelét. Véleményem szerint mindez a fenti módszerrel, tehát a folyamatos helyettesítéssel kivitelezhető a leghumánusabban.

Ne változtass alvási szokásaidon! Nagyon fontos szempont, hogy a leszokási folyamat során ne változtass alvási szokásaidon. Ha általában éjszaka 1-ig is képes vagy fent maradni, akkor tégy így akkor is, amikor kevesebb vagy semennyi koffeint nem viszel be a szervezetedbe! A célunk ugyanis nem az, hogy a kávét alvással helyettesítsük, hanem, hogy élénkítő szerek nélkül is éberek maradjunk.

Tea helyett ihatsz akár vizet, ásványvizet vagy bármi olyat, amiben abszolút nincs koffein.

Leszoktam. Íme, az elért eredmények:

– Nem vagyok nyomott hangulatú. Ugyanannyi energiám van reggel 6-kor, mint délután 4-kor vagy hajnal 1-kor. Ez kétségkívül a LEGNAGYOBB előnye a leszokásnak.

– Nincsen kávé szagú leheletem és ha reggel 6-kor mosok fogat, akkor még 11-kor is érzem az ízét a számban.

– Kevesebbet idegeskedek, pedig többet vállaltam be a munkahelyemen. Egyszerűen nem vagyok olyan ingerült.

– Minden este 5 perccel a lefekvést követően már alszom is.

– A vérnyomásom tökéletes. Korábban egy kicsit magas volt.

– Nem fáj annyiszor a fejem. Régebben hetente 2-3 alkalommal is bevettem egy-egy fájdalomcsillapítót. Mióta leszoktam, az elmúlt 60 nap során két szemre volt szükségem.

Ez volt az én történetem. Teljesen leszoktam a koffeinről és igen, kemény volt. Talán a legnehezebb feladat az volt, hogy találjak a kávé helyett egy olyan teát, amit ugyanúgy szeretek. Miután leküzdöttem az akadályokat, nagyon büszke voltam magamra.

Megfelelő tervezés mellett hidd el, neked is menne!

www.dumblittleman.com

"Irtózni a huzattól - gondolta a kis herceg - elég kockázatos kilátás egy növénynek."