Bruce Lee hűvösségével a vérbeli rosszfiú mintaképe volt. Nem csak azzal érdemelte ki ezt a címet, hogy harcművészeti tudása lenyűgöző volt, hanem mert csodálatra méltó fizikummal rendelkezett, amiért testépítők ezrei irigyelték.

Ami ennél is meghökkentőbb, hogy Bruce anélkül edzette a testét, hogy valaha is belépett volna egy edzőterembe. Gyakorlataihoz alig használt súlyokat és gépeket.

Egy kis ízelítő mutatványaiból:

– úgy végzett egykezes fekvőtámaszokat, hogy csak a hüvelyk- és mutatóujján támaszkodott;
– rizsszemeket szórt a levegőbe, majd harc közben evőpálcikával elkapta azokat;
– fa deszkákat 15 cm vastagságú darabokra tört szét;
– egykezes húzódzkodásból egyhuzamban 50-et produkált.

Lehetetlenség lenne egy este vagy akár egy félév alatt megközelíteni az ő teljesítményét, de nem is ez a célunk. Elég, ha formába lendülsz anélkül, hogy drága gépekre költenél. Edzhetsz otthon, elég hozzá pár négyzetméternyi hely.

Részben azért fogtam bele az otthoni edzésbe, mert nemrégiben elkezdtem Jeet Kune Do-val foglalkozni (Bruce Lee harcművészeti módszere), viszont megelégeltem, hogy minden hónapban fizetni kell az edzőteremért. Ekkoriban amúgy is sokat gondolkoztam rajta, hogy milyen költségektől szabadulhatnék meg, hogy minden hónapban félretehessek egy kicsit.

Arra gondoltam, hogy megszabadulok a bérletemtől, viszont nem akartam feláldozni az egészségemet és a testi erőnlétemet sem. Így tovább gondolkoztam. Hónapok elteltével erősebb és gyorsabb voltam, mint valaha, viszont már nem jártam el edzeni otthonról.

S még mielőtt azt hinnéd, tisztázzuk, hogy nem kell egy rakás gépet és súlyt vásárolnod otthonra. A legdrágább berendezés, amire szükséged lesz, az egy ajtófélfára felszerelhető húzódzkodó rúd, ami nem kerül többe pár ezer forintnál.

Bruce Lee a holisztikus fitnesz híve volt: edzésterve egyszerre fejlesztette az erőnlétet, a gyorsaságot, az állóképességet és a rugalmasságot.

Íme, néhány módszer, melyekkel erősebb, gyorsabb és kiegyensúlyozottabb leszel:

1. Edzés saját testsúlyunkkal.

Rengeteg testépítő gyakorlat létezik a világon, mi viszont az alapoknál kezdünk. A test alsó részeit tökéletesen karban tarthatjuk kitöréssel és guggolással. A felsőtestet legegyszerűbben felüléssel, fekvőtámasszal és húzódzkodással edzhetjük, hasizmunkat pedig a leghatékonyabban haspréssel hozhatjuk formába.

Sokan talán nincsenek vele tisztában, de ezek a saját testsúlyunk megmozgatásához kapcsolódó feladatok az ember gyakorlati erejét növelik. Olyan természetes mozdulatok ezek, melyeket sportolás, házimunka vagy kertészkedés közben is végzünk. Ha tehát a mindennapokban is használatos izmainkat erősítjük, a szó szoros értelmében erősebbek leszünk.

2. Izometrikus feladatok.

Ezek olyan, a saját testsúlyunkkal harmonizáló feladatok, melyek során a test nem mozgást végez, hanem egy statikus pozícióban marad. Ilyen például a békaülés, a lovagló állás, a lógás, stb. Az izometrikus feladatok segítenek összekapcsolni és stabilizálni energiáinkat.

3. Mozdulatsorok és hajlékonyság.

A legjobb megoldás, amit erre a két dologra találtam, az a jóga, amihez végképp nincs szükség semmilyen felszerelésre. Az interneten ezrével találhatók videók és leírások, melyek alapján otthon is elsajátíthatók a gyakorlatsorok.

4. Egyensúly.

Rengeteg egyensúlyérzéket fejlesztő gyakorlat létezik. Ezek közül a legegyszerűbbek: próbálj meg féllábon állva cipőt húzni és öltözködni vagy egyensúlyozz a padkán sétálva. Meglepő, hogy mennyire nincs egyensúlyérzékünk, ha nem fejlesztjük folyamatosan.

5. Dinamikus gyakorlatok.

Dinamikus mozdulatsor lehet bármi, ami nem rutinfeladatokból áll. A világ állandó mozgásban van, s a dolgok folyamatosan változnak. Ezt minden embernek el kell fogadnia a hétköznapokban ugyanúgy, mint sportolás közben. Sokkal jobb ezért, ha természetes mozgást végzel, nem pedig adott mozdulatsorok folyamatos ismétlését végzed. Elmehetsz teniszezni, kézilabdázni, kosárlabdázni, mindegy, a lényeg, hogy ne legyenek kiszámítható mozdulatok sportolás közben.

Persze, nem csak ez az ötféle mozgásforma létezik, amit az edzőtermen kívül végezhetsz. Mehetsz te futni, síelni vagy sétálni egyet a szabadba. Használd a fantáziádat, ha nem vagy bekorlátozva egy edzőterembe, rengeteg mindennel karbantarthatod magad.

Természetesen az otthoni edzésnek is megvan a maga hátulütője. Míg egy edzőterembe belépve mindent magad mögött hagysz és csak az edzésre koncentrálsz, addig otthon rengeteg dolog terelheti el a figyelmedet. Ha viszont felismerted, hogy szervezeted érdekében kell elvégezned a gyakorlatokat, akkor sokkal kitartóbb leszel.

A másik vonzó tényező számomra az volt – a spórolás mellett -, hogy úgy variálhatom a gyakorlatokat, ahogyan csak szeretném. Sokkal több variáció áll a rendelkezésünkre, mint az edzőtermi gépeknél. Mindig csinálhatsz valami olyat, ami kihívást jelent számodra. Ha a fekvőtámasz vagy a húzódzkodás túl egyszerűvé válna, nyugodtan válts félkezes módra, hidd el, meg fogod érezni, hogy van még mit fejlődnöd.

Bruce Lee nem csak feladatsorokat gyakorolt és egészségesen táplálkozott. Nyughatatlan kíváncsisága folyton arra sarkallta, hogy minél többet tudjon meg saját szervezetéről. Érdekelte, hogy miként lehetne tovább fejleszteni, erősíteni önmagát. (Otthoni könyvtára közel kétezer kötetből állt.)

Próbálj meg te is a kíváncsiságodra támaszkodni és tedd a testmozgást élvezhetővé! Állítsd magad kihívások elé és fedezd fel a testedzés új szintjeit!

www.zenhabits.net