Hogyan küzd le félénkséged?

A félénkség érzése idegesség és zavarodottság miatt alakul ki, amit főként más emberek társaságában érzünk. Mindannyian voltunk már hasonló helyzetben. Amikor első nap munkába mentünk, vagy egyedüli idegenként hivatalosak voltunk egy bulira, esetleg egy olyan személy társaságában töltöttük az időnket, aki szimpatikus nekünk, de az is lehet, hogy akkor jöttünk zavarba, amikor ki kellett állnunk egy nagyobb közönség elé szerepelni.

Amikor fogva tart minket a félénkség, olyan dolgokat teszünk, melyekről azt gondoljuk, megvédenek minket, az egyébként nem létező veszélytől. Néhányan visszahúzódnak, mások introvertálttá válnak. Vannak, akik egyszerűen kerülik az ilyen szituációkat.

Egy ideig biztonságérzettel tölthet el, hosszú távon viszont nem megyünk sokra a meneküléssel. Főleg, ha semmit sem teszünk, hogy leküzdjük a félelmeinket. Ha visszautasítod a meghívásokat és megfutamodsz a szociális érintkezések elől, akkor ugyanaz az ember maradsz, aki voltál. Ha nem építesz új kapcsolatokat, nem fejlődik a személyiséged sem.

Mi lenne, ha a megfutamodás helyett megpróbálnád leküzdeni a félénkségedet? Magamról tudom, hogy ha szembenézek az érzéseimmel, sokkal könnyebben felül tudok rajtuk kerekedni. Az így szerzett tapasztalatok sokkal gyümölcsözőbbek, mint a menekülés.

1. Tudd meg, hogy mi okozza félénkséged!

Milyen szituációkban szoktad zavarban érezni magad? Lehet, hogy most azt gondolod, nincs is olyan helyzet, amikor félénk lennél. Például, ha a legjobb barátoddal vagy, akkor valószínűleg extrovertált és fesztelen vagy. A zárkózottság csak bizonyos helyzetekben jelentkezik.
Ahhoz, hogy kiderítsük, melyek ezek a helyzetek, írj össze öt olyan esetet, amikor zavarban érezted magad. Lehettél egyedül, idegenekkel, lehet, hogy pont egy adott témáról beszéltetek vagy nagy tömeg vett körül, stb. Ezután analizáld a szituációkat! Mi okozta az adott helyzetben a félelmeidet? Ismerd fel, hogy a szégyenlősség akkor jelentkezik, amikor nem érezzük magunkat biztonságban. Ha rájössz, hogy miért érezted magad veszélyben, akkor legközelebb könnyedén elbánhatsz egy hasonló helyzettel.

2. Szembesítsd magad ezekkel a kellemetlen szituációkkal!

Miután rájöttél, hogy milyen konkrét helyzetekben szoktál félénk és bizonytalan lenni, akkor a következő lépés, hogy kezdj velük valamit. Tegyük fel, hogy olyankor válsz zavarttá, amikor a munkahelyeden kell prezentálni valamit. Ebben az esetben kezdd el fejleszteni előadói képességeidet. Gyakorolj és gyakorolj! Fektess bele 10 000 munkaórát – azt mondják, ennyi idő kell ahhoz, hogy valamilyen képességet a tökélyre fejlesszünk. Minél több időt töltesz el abban az élethelyzetben, ahol egyébként kényelmetlenül érzed magad, annál hamarabb megküzdesz a problémával.

3. Koncentrálj az erősségeidre!

Sokan hajlamosak vagyunk rá, hogy csak arra figyeljünk, amiben rosszak vagyunk, nem pedig arra, amiben jók. Ennek eredményeképp mások előtt kényelmetlenül fogjuk érezni magunkat, hiszen azt gondoljuk, semmi megkapó nincs a személyiségünkben. Itt az ideje, hogy elkezdj az erősségeidre koncentrálni!
Miben vagy jó? Milyen eredményeket értél el a múltban? Milyen véghezvitt tettre vagy igazán büszke? Szánd rá az időt és ismerd fel ezeket! Meg fogsz lepődni, milyen óriási listát tudsz összegyűjteni. Van egy csomó pozitív tulajdonsága az embernek, amit hajlamos elfelejteni, mert természetesnek veszi azokat. Sokkal magabiztosabb lehetsz, ha ismered az erősségeidet!

4. Légy objektív!

Sok ember túl gyakran foglalkozik azzal, hogy mások mit gondolnak róla. Amikor önbizalomhiányos emberekkel dolgozom együtt, kivétel nélkül kiderül róluk, hogy megszállottan érdekli őket mások véleménye. Nem tesznek meg valamit, csak mert félnek tőle, hogy X mit fog mondani.
Ám ami a legviccesebb ebben a helyzetben, hogy mindezt csak az elménk szüleménye. A legtöbb ember ugyanis túl elfoglalt ahhoz, hogy mások tetteit elemezgesse. Szóval emiatt butaság lenne rosszul érezni magad. Szégyenlősséged oka az, hogy túl kritikus vagy magaddal szemben. Ha objektíven vizsgálod meg a dolgokat, akkor világossá válik, hogy félelmeid alaptalanok. Inkább olyan érzésekre koncentrálj, melyek energiával töltenek fel, a céljaid pedig lebegjenek ott a szemed előtt.

5. Legyen példaképed!

Ismersz olyan embert (lehet az egy ismerős vagy egy híres személyiség), akit csodálsz önbizalma, talpraesettsége és nyitottsága miatt? Ha igen, nincs más dolgod, mint példaképként tekinteni rá a jövőben.
Ha ott van a bizonyíték, hogy más ember képes megküzdeni félelmeivel és felül tud kerekedni félénkségén, akkor rajta, végy erőt magadon, mert te is meg tudod csinálni. Amikor legközelebb zavarban leszel, kérdezd meg magadtól, hogy a példaképed mit tenne ebben a szituációban? Aztán, csináld te is azt. Hamarosan természeted részévé válik a talpraesettség, és ez a lényeg.

6. Kérdezz!

A kérdezés a legegyszerűbb trükk, ami kitűnően működik. Sokszor azért leszünk félénkek, mert nem tudjuk, hogy mit mondjunk/tegyünk egy adott helyzetben. Ha így jársz, jobb, ha felteszel valamilyen kérdést a másik félnek. Például: „Mit gondolsz erről/arról?”, „Miért mondtad ezt?” vagy „Mesélnél egy kicsit magadról?”. Ha így teszel, a figyelmet elterelted magadról a másik félre. Míg a másik válaszol a feltett kérdésre, van időd összeszedni a gondolataidat. Amikor befejezte mondandóját, jobb pozícióból folytathatod a társalgást.

7. Figyeld meg, mások hogyan reagálnak!

A másik kedvenc módszerem, hogy ha megfigyelem, a többi ember hogyan viselkedik körülöttem. Ahelyett tehát, hogy azon képzelegnél, hogy mások mit gondolnak rólad, koncentrálj arra, hogy ők hogyan viselkednek a társaságban. Mit mondanak? Hogyan gesztikulálnak? Mit tanulhatsz tőlük? A tanultakat hogyan építheted be jövőbeli kommunikációs módszeredbe?

8. Tedd meg az első lépést!

Ha megtesszük az első lépést, lényegében le is küzdöttük félelmeinket. Amikor ugyanis cselekedni kezdünk, személyes erőinket mozgósítjuk. Hamar megtapasztalod a cselekvés pozitívumait, melyek tovább erősítenek a következő alkalomra. Például, amikor előadást tartok, sokszor észreveszem, hogy azok a résztvevők, akik elsőként mutatkoznak be, a legaktívabbak lesznek az egész tanfolyam során, pedig mindenkinek megadom a lehetőséget, hogy bemutatkozzon.
Az első lépésnek nem kell bonyolultnak lennie – csak tedd meg az első lépést vagy mondd ki az első mondatot… a többi magától fog jönni.

Mit gondolsz, a fenti nyolc technikát tudod majd hasznosítani félelmeid leküzdésében?

www.dumblittleman.com

"Irtózni a huzattól - gondolta a kis herceg - elég kockázatos kilátás egy növénynek."