Hogyan kérj hatékonyan?

Nincs könnyű dolga annak, aki kérni szeretne. Hetekbe, hónapokba, akár évekbe is telhet, amíg céljainkon dolgozunk, eközben rengeteg energiát és időt fordítunk arra, hogy eljussunk A pontból B pontba. Viszont van ennél rosszabb is. Ha semmit sem teszünk, csak várunk és reméljük, hogy egyszer megtörténik velünk az, amire várunk.

Jobban járunk, ha teszünk a vágyainkért, méghozzá kérésekkel. Régi bölcsesség, hogy két pontot egy egyenes
vonallal a legkönnyebb összekötni. Más szóval, ha pontosan azt kérjük, amire szükségünk van, akkor könnyebben és gyorsabban boldogulunk és a terveink is hamarabb válnak valósággá.

Személyes történetem

Néha talán te is meglepődsz rajta, hogy milyen nehéz odaállni valaki elé és kérni valamit. Így volt ez velem is. Miután végeztem a főiskolán, teljes munkaidős állást kaptam és elkezdtem karrierem építését. Egy évvel odakerülésemet követően lehetőségem nyílt rá, hogy körbeutazzam Délkelet-Ázsiát. Nem céges utazás lett volna, hanem magánút, méghozzá 30 napon keresztül. Fogalmam sem volt, mit csináljak. Mindig is az volt az álmom, hogy körbeutazzam Ázsiát. Viszont tudtam, hogy csak úgy nem hagyhatom ott a munkát, amit annyira keservesen szereztem meg magamnak.

Rengeteget gondolkodtam a helyzetemen. Tudtam, hogy Amerikában a legtöbb munkahelyen évente két hét szabadságot engedélyeznek. A cégnél soha senki nem ment ennél több időre vakációzni. Viszont az utazást is nagyon szerettem volna összehozni, úgyhogy elkezdtem gyártani az ötleteket, hogyan lehetne összeegyeztetni a kettőt. Aztán arra jutottam, hogy egyetlen lehetőségem van: ha nyíltan megkérdezem a főnökömet, hogy elengedne-e.

Minden kétséget kizáróan meg voltam róla győződve, hogy nemet fog mondani. Senki sem várhatja a főnökétől, hogy egy utazás miatt ennyit nélkülözze a munkahelyen. Meglepetésemre, igent mondott. Az egyetlen megkötés az volt, hogy visszatértemet követően más pozícióban fogom folytatni a munkát. Semmi kivetnivalóm nem volt az ajánlattal, belementem. Pár hónappal később egy repülőn ültem a Csendes-óceán felett és Thaiföldre tartottam. Nyugodtan vettem tudomásul, hogy hazatértemmel ugyanúgy lesz munkám, mint eddig.

A legtöbb ember azért nem mer kérni, mert fél. Fél a visszautasítástól, vagy tart tőle, hogy nem a megfelelő stílusban fogja közölni a mondanivalóját és valami butaság csúszik ki a száján. A kérés alapvetően nem félelmetes dolog, és sokkal jobb, mint várni.
Nekem ez a pár dolog segített, hogy azt a választ kapjam, amire várok:

1. Légy magabiztos!

Van valami az önbizalomban, ami megnyeri az emberek tetszését és figyelmét. Általában pozitívan reagálnak rá.
Ettől még lehet, hogy ideges leszel, de ez normális. A nyugalom a legtöbb, amit az önbizalmadért tehetsz. Ha magabiztosan és udvariasan kérsz, sokkal nagyobb eséllyel fogod megkapni azt, amire vágysz.

2. Tudd, hogy mit szeretnél elérni!

Minél pontosabban kérsz, annál könnyebb lesz neked és annak is, akitől a választ várod. Ha bizonytalan és határozatlan vagy, akkor a kérésed gyengének fog bizonyulni. A siker része, hogy kimutatod, mennyire szeretnéd azt a bizonyos dolgot elérni. Épp ezért légy pontos! Figyelj az udvariasságra is, hiszen ezzel érheted el, hogy foglalkozzanak a problémáddal.

3. Légy rugalmas!

A határozottság mellett ugyanilyen fontos a rugalmasság. Amikor időt kértem az utazásra, kompromisszumot kötöttem és lemondtam az addigi munkakörömről. Ha ragaszkodtam volna a pozíciómhoz, akkor nem járok sikerrel. Természetesen nem volt a legideálisabb az új munkaköröm, de el kellett fogadnom, hogy megkapjam azt, amit szeretnék. Ha készen állsz a kompromisszumokra, sikerrel fogsz járni.

4. Légy felkészülve a visszautasításra!

Az, hogy jól kérsz még nem garancia, hogy meg is kapod azt, amit szeretnél. Valószínűleg lesz olyan, hogy visszautasítanak, ilyen esetben az a legjobb, ha felkészülsz rá.
Évekkel az ázsiai utam után egy másik munkáltatómtól hasonló dolgot kérem. El szerettem volna menni egy hónapos utazásra, ő azonban nem egyezett bele. Habár maga is sokat volt távol utazások miatt, mégsem egyezett bele. Be kellett érnem egy kéthetes nyaralással. Nem azt kaptam, amit szerettem volna, de semmi rossz nem történt velem attól, mert rákérdeztem.

5. Az emberek általában segíteni szeretnének.

Mielőtt kérnél, tudatosítsd magadban, hogy az emberek általában segíteni szeretnének. Ritkán fordul elő, hogy pusztán rosszindulatból utasítják vissza egy-egy udvarias kérésedet. A legtöbb embert elégedettséggel tölti el, ha segíthet. Sőt, valószínűleg ők is voltak már hasonló helyzetben, tartsd ezt is szem előtt, amikor odaállsz valaki elé, hogy kérj valamit.

Jegyezd meg: ha nem kérsz, nem is kapsz.

www.dumblittleman.com

"Irtózni a huzattól - gondolta a kis herceg - elég kockázatos kilátás egy növénynek."