Neked is van egy rakás, befejezésre váró feladatod?
Lehet ez egy fitnesz óra, amit hamar feladtál, s a hozzá tartozó összes felszerelés még ma is a szekrényedben pihen. Az is lehet, hogy szakmabeli projektről van szó, amit hónapok óta halogatsz. Talán neked is vannak olyan hangszereid, melyeken soha nem tanultál meg játszani, vagy olyan felsőoktatási tanulmányaid, melyeket nem fejeztél be, honlapok, melyeket nem készítettél el vagy egy regény, amit elkezdtél írni, de soha nem jutottál a végére.
Régebben nagyon jó voltam abban, hogy miként kezdjek bele valamibe, amit aztán nem fejezek be. Az évek során aztán megtanultam a végére érni annak, amibe egyszer belekezdtem.

1. lépés: Ez is csak egy újabb hóbort?

Előfordulhat, hogy úgy érzed, mindent megtennél, csak hogy:
– megtanulj gitározni,
– beiratkozz tornázni,
– vagy megtanulj folyékonyan egy idegen nyelven, stb.

Viszont meglehet, hogy érdeklődésed csak azért ilyen óriási, mert épp most olvastál valamit, néztél meg egy filmet vagy beszéltél egy ismerősöddel, aki a kívánt hobbi képviselője már évek óta.
Mielőtt elrohannál, hogy bevásárolj az új hobbidhoz vagy beiratkozz egy most induló tanfolyamra, adj magadnak egy kis időt, hogy kiderüljön, csak pillanatnyi fellángolásról van-e szó, vagy tényleg érdekel a téma. Bármennyire is úgy érzed, hogy muszáj belefognod, jobb, ha vársz pár hetet. Megesik, hogy egy ötlet, ami ma kitűnőnek tűnik, egy kis idő elteltével már határozottan nem az.

2. lépés: Légy elkötelezett!

Ha valami, számodra teljesen új dologba akarsz belefogni, ahhoz, hogy a végére érj, óriási kitartásra lesz szükséged. Viszont nem javaslom, hogy azonnal több tízezret költs el új hobbidra (kivéve, ha így érzed kötődésedet szorosabbnak), inkább ülj le és gondold át, hogy mikor lenne időd ennek az új elfoglaltságnak élni.

Ez sok esetben azt is jelentheti, hogy át kell nézned határidőnaplódat és más tevékenységeket kell száműzni az életedből. Nem biztos, hogy könnyen fogsz találni egy-két szabad órát. Ebben az esetben át kell gondolnod, hogy milyen, kevésbé hasznos, élvezetes dologról tudnál lemondani.

3. lépés: Ne térj le a kijelölt útról!

Könnyű lelkesen nekikezdeni valaminek, s egy-két héten keresztül mindennap egy-egy szorgos félórát a hobbidra fordítani. De biztos vagyok benne, hogy neked is vannak más feladataid, amiket ha emiatt tennél félre, azon vennéd észre magad, hogy már hónapok óta nem foglalkoztál vele.
Nagyon könnyű elveszíteni lelkesedésünket, ha egyszerre több dologgal foglalkozunk. Ha olyan projektbe fogok, amiről tudom, hogy muszáj a végére érnem, bebiztosítom magam, hogy ne legyen esélyem ne vele foglalkozni.

Néhány módszer, melyekkel a kitűzött célodra koncentrálhatsz:

– Vezess naplót étkezési szokásaidról, pénzügyeidről vagy elért sikereidről, hogy a kitűzött feladatra tudj koncentrálni.
– Vezesd a rád váró feladatokat a számítógépeden is, ahol megjelölheted a napokat, amikor megvalósítottál valamit a kitűzött célok közül.
– Kérd meg egy barátodat, hogy hetente ellenőrizzen, így mindig felelősséget érzel majd a feladat elvégzése iránt.
– Írj listát a rád váró feladatokról és húzd le őket, ha valamelyikkel végeztél. Jelöld be a naptáradba, hogy ezt a listát minden héten legalább egyszer nézd át!

4. lépés: Lásd magad előtt a végcélt!

Lehet, hogy banálisnak hangzik ez a pont, de ahhoz, hogy be tudd fejezni azt, amibe belekezdtél, tudnod kell, hogy milyen lesz az elért cél.
Néhány dolognak adott a végeredménye, de sok esetben nincs könnyű dolgunk. Például, mi lesz akkor, ha befejezed a diétádat? Mi lesz akkor, ha megtanultál zongorázni?

Ha a célod az, hogy írj egy könyvet, akkor tisztázd magadban, hogy csak egy vázlatot akarsz írni, vagy a legjobb tudásod szerint szeretnéd megírni, esetleg szeretnéd, hogy kiadják irományodat? Ezek különböző célok, különböző eredményekkel. Ha profi író szeretnél lenni, mindenképp a könyvkiadás legyen a végcél.
Lehet, hogy csak most ébredtél rá, hogy neked sincs konkrét végcélod. Ha például fitt szeretnél lenni, akkor nem elég, ha beiratkozol egy fitneszterembe. Ilyen esetben olyan célokat kell magad elé tűzni, amik mozgásban tartanak. Például, ha futni jársz, akkor legyen az a cél, hogy két éven belül lefutsz egy fél maraton, majd egy év múlva egy teljeset.

Végül pedig, ha nagyon sok félbe hagyott projekted van, ne érezd magad rosszul miattuk és hagyd annyiban a dolgot. A változáshoz lehet, hogy ki kell dobnod pár régi dolgot, el kell adnod a soha el nem olvasott könyveidet vagy újra be kell iratkoznod egy-egy tanfolyamra.

Forrás: www.dumblittleman.com

There are currently no comments.