Hogyan hagyjuk abba a dohányzást?

Mivel nemrég ünnepeltem a második évfordulóját annak, hogy leszoktam a dohányzásról, gondoltam, összegyűjtök néhány tippet, melyek másoknak is segíthetnek. A legtöbb dohányoshoz hasonlóan én is többször próbálkoztam és jó párszor elbuktam. De ez a mostani döntésem végleges.

1. Határozd el magad teljesen!

Korábbi, csődbe ment próbálkozásaimnál az volt a probléma, hogy nem adtam bele mindent. Tudtam ugyan, hogy le kellene szoknom, de valahol éreztem magamban, hogy engedni fogok a kísértésnek. A fogadalmamat nem mondtam el senkinek, nem írtam le sehová. Aztán nem csoda, hogy pár nap múlva folytattam a dohányzást.

A mostani alkalom azonban más volt. Most leírtam. Tervet készítettem. Elmondtam a lányomnak, a feleségemnek, a barátaimnak és a családomnak is, hogy abbahagytam a dohányzást. Csatlakoztam egy internetes közösséghez. Megjutalmaztam magam. A lényeg azonban az volt, hogy teljesen, tiszta szívemből elhatároztam magam és tudtam, hogy nem adhatom fel, ki kell tartanom. Nem akartam csalódást okozni saját magamnak.

2. Készíts tervet!

Ne csak azt mondogasd, hogy abba fogod hagyni egy szép napon. Készítsd fel magad! Csinálj tervet! Legyen egy támogató, jutalmazó rendszered vagy egy személy, akit bármikor felhívhatsz, ha meginognál. Írd le, hogy mit fogsz csinálni, ha nagy vágyat éreznél egy szál cigi után. Nyomtasd ki! Tedd ki a falra otthon vagy a munkahelyeden! Ha ugyanis nincsen rá kész terved, hogy mit csinálj egy-egy ilyen szituációban, akkor elbuktál. Készen kell állnod ezekre a helyzetekre is.

3. Ismerd a motivációdat!

Amikor hirtelen elfog a vágy, akkor meg kell próbálnod racionálisan gondolkozni. Miért ártasz ezzel magadnak? Nem szabad elfelejtened, hogy miért akarsz leszokni. Ezeket már azelőtt tudnod kell, hogy nekikezdenél a folyamatnak. A gyerekeidért csinálod? A feleségedért, férjedért? Az egészségedért? Pénzt szeretnél sportolni? Mindegy, hogy mi az, ami téged motivál. Írd ezeket össze és szintén nyomtasd ki. Ha oda pillantasz, mindig tudni fogod, hogy miért éri meg küzdeni.

4. Soha, egyetlen slukkot sem!

Az elménk hajlamos megviccelni minket. Azt mondja nekünk, hogy egy cigaretta még nem árt. Mi pedig nehezen tudunk szembeszállni ezzel a logikával, főleg, ha nehéz helyzetben vagyunk. De te mégse hagyd magad elcsábítani! Fogadd meg, hogy soha, egyetlen slukkot sem szívsz többet! Hiszen az az egyetlen szívás is ártalmas, bármennyire is próbálod magad meggyőzni az ellenkezőjéről. Aztán egy slukkból kettő, majd három lesz, utána pedig ott tartasz, hogy megint rászoktál. Ne akard becsapni saját magad! Ne szívj el egy slukkot sem!

5. Csatlakozz egy közösséghez!

Mindegy, hogy internetes közösségről van szó, vagy beiratkozol egy leszokást segítő órára. Nagyon sokat segíthet, ha tudod, hogy nem vagy egyedül a problémáddal. Ismerj meg másokat is, akik ugyanazon mennek keresztül, mint te. Oszd meg velük tapasztalataidat! Az is erőt adhat, ha rájössz, hogy te sokkal jobban bírod másoknál. Később együtt ünnepelhetitek leszokásotok első, második, tízedik hónapfordulóját, majd évfordulóját!

6. Jutalmazd meg magad!

Készíts tervet arra vonatkozóan, hogy hogyan fogod magad megjutalmazni, bizonyos időközönként. Nyugodtan kényeztesd magad az első, második és harmadik nap után! Aztán térj át a hetek, majd a hónapok ünneplésére. Találj ki magadnak értékes ajándékokat: könyv, CD, DVD, ruha, cipő, masszázs, kirándulás… ami belefér. Ami ennél is jobb, ha a cigarettára szánt pénzt mindennap beleteszed egy befőttes üvegbe. Aztán, ha megérdemled, vegyél ki a pénzből és menj el vásárolni!

7. Halogass!

Ha késztetést érzel rá, hogy dohányozz, várj! Csináld a következőket: végy tíz mély lélegzetet! Igyál egy kis vizet! Egyél valami rágcsálnivalót (chips, cukorka, rágó, gyümölcs, stb.). Hívj fel valakit! Menj fel az internetes fórumra! Menj el futni! Mindegy, csak halogass! Ha így teszel, a vágy lassan tovább áll, te pedig ott maradsz nikotinmentesen. Természetesen az ilyen sikereket is érdemes megünnepelni.

8. Helyettesítsd a negatív szokásaidat pozitívokkal!

Mit csinálsz akkor, ha stresszes vagy? Eddig bizonyára rágyújtottál, de most, hogy leszoktál, ki kell találnod valami mást! Lélegezz mélyen, masszírozd meg a nyakad és a vállaidat, menj el mozogni! Azokat a szokásokat, melyeket reggel, felkelés után vagy munkába menet csináltál, szintén cseréld le jobbakra!

9. Egyre jobban!

Hidd el, a leszokás legnehezebb része az első két nap. Utána a vágy pusztán mentális. Az első heted tehát valószínűleg szörnyű lesz. Aztán kezd minden egyre könnyebbé válni. A második hét is nehéz, de korántsem jut annyiszor eszedbe a dohányzás, mint az első héten. Ezután elkezded megszokni, hogy te egy nemdohányzó ember vagy. Megkínálnak és visszautasítod. Látod, hogy mások cigarettáznak és büszke vagy magadra, hogy te le tudtál szokni. Innentől már csak magadban kell bíznod, hogy kitartó vagy és soha többé nem fogsz rágyújtani.

10. Ha elbuknál, nem számít. Tanulj a hibáidból és kezdd újra!

Igen, van, hogy elbukunk. Viszont ez nem jelenti azt, hogy soha nem sikerülhet. Ha kísértésbe estél még nincs veszve semmi. Szedd össze magad és kezdd újra! Rengetegszer elbuktam, mielőtt végleg le tudtam szokni. De mára már tudom, hogy mindegyikből tanultam valamit. Te is gondold át, hogy mit rontottál el és legközelebb törekedj rá, hogy ezt a hibát ne ismételd meg! De azt ajánlom, ne várj a következő leszokással hónapokat! Adj magadnak esetleg pár napot, de aztán fogj bele újból!

Extra tipp: Gondolkodj pozitívan!

Mindközül ez a legfontosabb. Ha pozitívan gondolkozol és a sikerekre koncentrálsz, menni fog a dolog. Hidd el, működik. Mondogasd magadban, hogy sikerülni fog és tényleg le tudsz szokni. Ha azt ismételgeted, hogy csődöt fogsz mondani, akkor biztos, hogy visszaszoksz pár napon belül. Amikor nehéz helyzetbe kerülsz, maradj derűlátó! Meg tudod csinálni! Túl fogod élni azt az egy hetet, hónapot és évet. Millióan leszoktak már, akik semmivel nem különbek nálad.

www.zenhabits.net

"Irtózni a huzattól - gondolta a kis herceg - elég kockázatos kilátás egy növénynek."