A múlt héten valami olyan dolgot tettem, amitől valósággal megfagyott bennem a vér. Közel kétszáz üzleti partnerem előtt tartottam előadást arról, hogy miért érdemes pénzügyi t blogot üzemeltetni.

Magabiztos író vagyok, régóta foglalkozom a témával ahhoz, hogy tisztában legyek az erősségeimmel és a határaimmal. Elegendő visszajelzést kaptam ahhoz, hogy megértsem, hatékonyan tudok kommunikálni – ha írott szövegről van szó. Élőbeszédben már kevésbé vagyok határozott. Ott nincs idő megállni és megfogalmazni a gondolataimat. Nem tudom kijavítani a hibáimat. Félek, hogy nem tudom magam megfelelően kifejezni. Egyszóval, rettegek a szóbeli kommunikációtól.

Megtehetném azt is, hogy egyszerűen megfutamodok az efféle helyzetektől. Amikor valaki megkér, hogy mondjam el a véleményem egy bizonyos témáról egy adott közönség előtt, akkor simán visszautasíthatnám. Amikor rádió – és televízióállomások hívnak fel, hogy interjút kérjenek, mondhatnék nemet. Ám az elmúlt két évben jobbnak láttam követni az általam kijelölt irányvonalat és igent mondtam az új helyzetekre.

Nemet mondani annyit tesz, mint félelemben élni.

A célom az, hogy folyamatosan fejlődjek és jobbá váljak annál, mint amilyen most vagyok. Az egyik, ehhez vezető legkézenfekvőbb út az, hogy olyan dolgokkal foglalkozom, melyek megrémítenek. Kihívásként kezelem őket és tanulok belőlük még akkor is, ha kudarcot vallottam.

Gondolkodjunk nagyban!

November közepén megkeresett egy helyi TV-állomás, hogy szerepeljek a műsorukban. „Tudom, hogy hirtelen jött, de szeretnénk, ha szerepelnél az adásunkban, amennyiben ráérsz ma este” – írta a producer.

Bárki mondhatja, hogy leküzdi félelmeit, de más dolog tényleg legyőzni önmagunkat. A félelem valódi. Amikor megkértek, hogy szerepeljek a tévében, megijedtem. Eszembe jutott egy 2007-es, rosszul sikerült rádiós interjúm. Korábbi televíziós interjúim is egyből ott lebegek a szemem előtt, melyeket ugyanígy utálok. Féltem, hogy mi fog velem történni.

Azonban azt is megértettem, hogy a dolgok jól is alakulhatnak. Arra gondoltam, hogy mennyit fejlődött az előadói képességem az elmúlt egy év során. A takarékosság és a megfontolt pénzügyi döntések iránt érzett lelkesedésemre gondoltam. Aztán eszembe jutott az a filléres könyv, amit nemrég vettem a leértékelt áruk boltjában.

A „Gondolj merészet!” c. könyv az 1960-as években óriási bestseller volt. Dr. David Schwartz, a Georgiai Egyetem professzora több tucatnyi tanácsot és anekdotát oszt meg az olvasóval, hogy megértesse, a nagy kockázatok bevállalása nagy célok eléréséhez vezethet. Schwartz azt is hozzáteszi, senki sem fog hinni benned addig, amíg te nem hiszel saját magadban.

Így amikor megkeresett a producer, hogy szerepelnék-e a műsorukban, gondoltam egy merészet. „Hát persze, megcsinálom” – hangzott a magabiztos válaszom, habár belül rettegtem. Olyan technikákra volt szükségem, melyek megerősítik az önbizalmamat és segítenek leküzdeni a félelmeimet.

Hogyan építsük fel önbizalmunkat és legyünk úrrá félelmeinken?

Önbizalom nélkül kifejezetten rossz döntéseket hozunk. Félelmeinkre, nem pedig vágyainkra alapozzuk választásunkat. Ha nem vagyunk elég határozottak, könnyen megtörténhet, hogy saját magunk ellen dolgozunk. Elvállaljuk azt a munkát, amit egyébként gyűlölünk. Kétségek között vergődünk. Egyik rossz kapcsolatból a másikba menekülünk. Önbizalom nélkül soha nem fogjuk valóra váltani álmainkat.

A könyvben David Schwartz azzal szembesíti az olvasót, hogy az önbizalom fejleszthető. „Senki sem születik óriási önbizalommal” – írja – „Azok az emberek, akik sugározzák a határozottságot, akik legyőzték aggodalmaikat, akik nyugodtak maradnak mindenhol és mindenkor, szert tettek az önbizalomra.”


Lassan, lépésről lépésre válhatunk egyre határozottabbá. Megtanultam, hogy ahhoz, hogy felülkerekedjek félelmeimen, több technikát is alkalmaznom kell egyszerre. Összegyűjtöttem mindazokat, amiket az elmúlt évek során tapasztaltam. Ezek segítettek legyőzni kétségeimet, fejleszteni előadói képességemet és megszokni a nyilvános szereplést.

– Ne rekedjünk meg kudarcainknál! Inkább koncentráljunk azokra a dolgokra, amiket jól csináltunk. A múlt heti előadásom például tökéletesre sikeredett. Ha azonban arra koncentrálnék, hogy mit csináltam rosszul, kiborulnék és a jövőbeli lehetőségekről előre lemondanék. Félnék igent mondani, ha legközelebb valaki arra kér, hogy szerepeljek. Ezért inkább arra fókuszálok, hogy mit csináltam jól és ezekre fektetem hangsúlyt, amikor jövőbeli szerepléseimre gondolok.

– Lássuk magunk előtt a pozitív végkifejletet! Televíziós szereplésem előtt megnéztem néhány korábbi adást, hogy tanuljak belőlük. Jóval a felvétel előtt érkeztem meg a helyszínre, úgyhogy bent maradtam egy kicsit a kocsimban, becsuktam a szemem és elképzeltem, ahogy a riporter felteszi a kérdéseit a témával kapcsolatban. Elképzeltem, hogy viccelődünk. Elképzeltem, hogy az egész pozitívan fog végződni.

– Ne halogass! A halogatás elősegíti a félelmek létrejöttét. Amikor félsz, gondolj az ellenségedre! Cselekedj! Tedd, amit a legjobbnak látsz! Minél többször cselekszel, minél többször beszélsz róla, annál kevesebb ideig maradnak életben aggodalmaid. Ne csak reménykedj, lépj a tettek útjára!

– Gondolkodj magabiztosan, majd cselekedj magabiztosan! Biztosan hallottál már róla, hogy elég, ha színleljük pl. a magabiztosságot, egy idő után személyiségünk részévé válik. Tanulmányok is alátámasztották, hogy az önbizalom színlelése valódi önbizalom kialakulásához vezet. Ha olyan helyzetbe kerülsz, amikor nem vagy biztos benne, mit csinálj, játszd el, hogy tökéletesen tisztában vagy a teendőiddel! Természetesen nem kell beképzeltnek és hazudósnak lenni. Schwartz szerint, ha megváltoztatjuk fizikai cselekedeteinket, megváltoztathatjuk magatartásunkat is.

– Te is csak ugyanolyan ember vagy! Jusson eszedbe, hogy minden ember egyforma. Ugyanolyan félelmeink és vágyaink vannak. A legtöbb ember kedves. Amikor kényelmetlen szituációba kerülsz, képzeld magad egy másik ember helyébe! Miközben az interjúra készültem, ezt a technikát használtam: megterveztem, hogy mit és hogyan fogok mondani. Beszéltem egy tucat pénzügyi szakemberrel, hogy megtudjam, mik a mindennapos aggodalmaik, majd megpróbáltam előadásomat nekik címezni. Ezáltal megszűnt a félelmem, hogy nem tudom, mi érdekli őket valójában.

– Tarts fent pozitív mentális hozzáállást! Egy, a témával foglalkozó könyvben ezt írják: „Amikor egy ember átadja magát a hitnek, hogy megfelelően fog cselekedni, a valóságban sokkal jobban fog teljesíteni, mint azt gondolta volna. Védekezése alábbhagy, befejezi energiáinak pazarlását, nem foglalkozik azzal, hogy megvédje magát az esetleges kudarcok nyomasztó érzésétől. Ehelyett arra koncentrál, hogy elérje a kívánt sikereket… Az önbizalomnak látványos hatása van: az ember kihozza magából a legjobbat.”

– Hagyd a kifogásokat! David D. Burns „Jókedvűen: az új hangulatterápia” c. könyvében rengeteg módszert javasol, melyekkel felülkerekedhetünk félelmeinken. Az egyik ezek közül, hogy megtanuljuk kiiktatni életünkből a „de” szócskát. Schwartz kifogásoknak hívja ezeket. Burns szerint a legjobb, amit a kifogásokkal tehetünk, hogy elbeszélgetünk magunkkal. Legközelebb, amikor azt mondjuk: „Szeretnék pénzt spórolni, de…”, álljunk meg egy pillanatra és próbáljuk megcáfolni kifogásainkat. Próbálj meg minden kifogást legyőzni!

– Vizualizáljuk sikerünket! David Burns arra is megkéri az olvasóit, hogy próbálják meg vizualizálni sikereiket. Ha például legközelebb tétovázol és nem mersz odamenni a főnöködhöz megkérni az évek óta ígért fizetésemelést, akkor készíts listát arról, hogy milyen pozitív kimenetelek jöhetnek számításba. Ha megcsináltad ezt a listát, képzeld el az életed a fizetésemelés megszerzése után. Koncentrálj a remélt végeredményre!

– Légy ápolt! A legtöbbünknek azért van alacsony önbecsülése, mert nem szeretjük azt, ahogy kinézünk. Azzal, hogy slamposan öltözködünk, vagy nem vagyunk elég ápoltak, csak súlyosbítjuk a helyzetet. Nem kell messze mennem példáért, jómagam is hajlamos vagyok a rendetlenségre, elhanyagoltságra. Miért? Mert nem becsülöm eléggé önmagam. De amikor fontos találkozóra készülök, szépen felöltözöm, a legszebb nyakkendőmet veszem fel és teljesen megváltoztatom gondolkodásmódomat. Törődj magaddal!

– Cselekedj megfelelően! Ha szerinted megfelelően cselekedtél, mégis mit érdekel téged, hogy mások mit gondolnak? A sikeres embereknek mindig vannak kritikusaik. Tanuld meg kezelni a kritikákat, építkezz belőlük és ne hagyd, hogy elvegyék a kedved. Cselekedj helyesen és vállald a következményeket!

– Ne üldözd a tökéletességet! Emlékezz rá, hogy a tökéletesség a jóság ellensége. Ez az én életemben is nagy problémát jelent. Valamikor, nem tudom pontosan az idejét, maximalista lettem. Azt akartam, hogy mások a legjobbnak lássanak. Ez a maximalizmus teljesen lerombolta az önbizalmam. Ismersz valakit, aki tökéletes? Én nem. Tedd meg, amit tőled telik és ennyi.

– Olvasd a siker irodalmát! Kutass olyanok után, akik sikeresek. Az önsegítő könyvek egy része butaság, ám vannak nagyon értékes darabok. Próbáld megtalálni ezeket a könyveket, olvasd el és tanulj belőlük!

– Ne hasonlítgasd magad másokhoz! Lény önmagad! Mondok egy titkot. Rengeteg, az enyémhez hasonló pénzügyi témájú blog található a világhálón. Nem olvasom őket olyan gyakran, mint régebben, de hetente egyszer átfutom őket. Néha, amikor így teszek, kedvem lenne abbahagyni a munkámat. Elvesztem az önbizalmam. „Én nem tudok ilyen jól írni” – gondolom. Ha összehasonlítod a teljesítményed másokéval, az a hatékonyságodat veti vissza. Ilyenkor alkalmatlannak érzem magam. Na de kit érdekel, hogy mások mit és hogyan írnak? Ami fontos, hogy a magamtól telhető legjobbat nyújtsam.

A felsorolt technikák mind hatékonyak, de van még valami: egy, az interneten talált lista sem tesz hirtelen magabiztosabbá. Ezek a listák nem cselekszenek helyetted, nem kapsz pénzt vagy növeled megtakarításaidat vagy leszel jobb író, csak mert elolvastad őket. Ahhoz, hogy ezek a technikák hatékonyan tudjanak működni, cselekedned kell! Válassz ki közülük egyet-kettőt és kezdj gyakorolni! Ha ezekkel megvagy, lépj tovább és válassz ki újabb célokat!

Nagyon fontos, hogy ezeket a tanácsokat átültesd a gyakorlatba. Ha csak tíz percnyi szabadidőd van, akkor rajta, kezdj neki! Fogadd meg, hogy legalább napi tíz percet szánsz a céljaid megvalósítására! Ha nem jártál sikerrel, ne csüggedj, próbálkozz újra! Addig gyakorolj, amíg sikereket érsz el. Soha ne add fel!

www.getrichslowly.org