Fontos, hogy jól érezd magad a bőrödben. Egyre több tudományos bizonyíték van arra, hogy szignifikáns kapcsolat van aközött, hogy hogyan érzed magad általában és az általános egészségi állapotod illetve a jólét érzése között. A tudósok bebizonyították, hogy az állandó kisebbrendűségi érzés betegséghez vezethet. Ugyanakkor, ha meg vagy elégedve magaddal és jól érzed magad, pozitív kilátásaid vannak, és aktívan részt veszel az életedben, akkor sokkal valószínűbb, hogy boldog és egészséges leszel.

Érzelmi állapotunkat sok dolog befolyásolhatja: a környezetünk, az emberek, akik körülvesznek minket, az időjárás, az étel, amit eszünk, az alvásunk mennyisége és minősége, stb…  A bizonytalanság, cselekvőképtelenség és a hiányosság érzése néha része az emberi életnek. Ami igazán számít, az, hogy képes legyél arra, hogy újra jól érezd magad.

Ha úgy érzed, hogy most éppen olyan állapotban vagy, hogy elkel némi segítség az önértékelésed megerősítéséhez, íme néhány ötlet, amit hasznosnak találhatsz:

 

Első lépés: Hozd rendbe az önmagadról kialakított képedet

Ha arra kérnének, hogy írd le, milyen vagy, mit mondanál? Mik lennének az elsőként felsorolt melléknevek saját magadról? A szakemberek szerint egy ember önértékelése megállapítható az első öt szóból, amit az előző kérdésre válaszolna. Ha negatív jelzőket sorolsz fel, akkor meg kell változtatnod azt, ahogyan önmagadról vélekedsz. A hiányosságaid helyett azokra a dolgokra kellene fókuszálnod, amik különlegessé tesznek az életben.

Például ahelyett, hogy egyszerű irodai dolgozóként tekintenél magadra, próbálj meg úgy gondolkodni, hogy te egy nagyszerű anya vagy apa vagy. Légy büszke magadra a legnagyobb sikereidre koncentrálva, a hibáid kiemelése helyett.

 

Második lépés: Dacolj a negatív belső beszéddel

Ahogy telik a mindennapi életünk, folyamatosan gondolkodunk azokról a szituációkról, amikkel találkozunk, és értelmezzük őket. Működik egy belső hang a fejünkben, ami folyamatosan beszél hozzánk mindenről. A pszichológusok ezt a belső hangot „belső beszéd”-nek nevezik. Az, hogy ez a belső hang hogyan beszél hozzánk az értékeinken, meggyőződéseinken, tudatos és tudatalatti gondolatainkon alapszik. Ha a belső beszéded többnyire negatív, nem lesz könnyű jól érezni magadat általában.

Ahhoz, hogy korrigáld a negatív belső beszédet, meg kell tanulnod észrevenni ezt, és folyamatosan vitába szállni és dacolni ezekkel a negatív, irracionális gondolatokkal. Tegyél fel magadnak ilyen kérdéseket: “Tényszerűen gondolkodom?”, “Tényleg olyan rossz ez a szituáció, mint ahogy gondolom?” vagy “Mit tudok tenni, hogy megoldjam a problémát?”. Győzd le az önpusztító gondolataidat pozitív és realisztikus gondolkodással.

 

Harmadik lépés: Szakíts időt önmagadra

Ebben a felgyorsult világban legtöbbünk nem helyezi saját magát előtérbe. Gyakran arra összpontosítunk, hogy mások szükségleteit elégítsük ki, és termelékenyek legyünk. Bár az jó dolog, ha törődünk a szeretteinkkel, és teljesítjük az otthoni és munkahelyi feladatainkat, a saját magunk iránti felelősségünket és kötelességeinket sem szabadna elhanyagolnunk.

Ahogyan másokról gondoskodsz, hogy jól érezzék magukat, ugyanilyen jó érzést fog okozni neked, ha saját magaddal törődsz. Határozz meg egy bizonyos időtartamot, amit csak azzal töltesz, hogy olyan dolgokat csinálj, amiket szeretsz. Bizonyított tény, hogy ha több figyelmet fordítasz önmagadra, akkor növekszik az önbecsülésed és az önértékelésed.

Lehetetlen, hogy az egész életedben tökéletesen jól érezd magad és meg legyél elégedve önmagaddal. Mindannyian érzünk bizonytalanságot és kisebbrendűséget néha. Szerencsére a gondolataink és érzéseink nem állandóak, és rengeteg módja van annak, hogy szeressük, elfogadjuk, és jól érezzük magunkat.

forrás: lifehack.org

Facebook Comments

Leave a Reply

You may also like

Mit csinálnál egy lakatlan szigeten?

A Lost-ot már egy ideje nem vetítik, de a lehetőség, hogy egy lakatlan szigeten ragadhatunk, a legtöbb ember képzeletében még mindig fenyegetőnek tűnik. Ha a búbánatos repülőgéped egy napsütötte korallzátonyra vetődik a Csendes-óceán közepén, életben maradnál vagy meghalnál? Ki az, akit magad mellett szeretnél tudni akkor? Milyen tárgyak, eszközök lennének a leghasznosabbak?