Hat éve vagyok szabadúszó, s ez idő alatt rengeteg projekten dolgoztam, megannyi vállalattal, mindig eltérő környezetben.
Nemrégiben megkérdezte tőlem egy barátom, hogyan tudom elvégezni a munkámat anélkül, hogy idegileg tönkremennék. A válasz nem egy tömör mondat, ami minden felmerülő problémára megoldást kínál, viszont jól összefoglalhatom, hogy miket tanultam meg ez idő alatt. Természetesen mindenki máshogy végzi a munkáját, az én esetemben a lenti módszerek váltak be.

Bontsd fel a teendőidet!

Ha képtelen vagy egyszerre csak egy dologgal foglalkozni, akkor oszd fel a hét napjait: hétfőn csak az 1-es projekttel, keddtől csütörtökig a 2-es projekttel, pénteken a 3-as projekttel fogsz foglalkozni.
Ha mindezt nem érzed elég változatosnak, akkor oszd fel a napokat: 1 óra a kommunikációs feladatokra (e-mailek írása, posta, minden, ami a cég ügyeivel kapcsolatos), további 2 óra vagy több az aktuális projektekre. Készíthetsz 30/70 %-os felosztást vagy dolgozhatsz 4-4 órát két különböző feladaton. Próbálkozz, kísérletezd ki, hogy neked mi a legmegfelelőbb időbeosztás.

Ezt az órarendet újból és újból alakíthatod minden egyes új projekt felbukkanásakor. Elvégre azért lettél szabadúszó, mert rugalmas személyiség vagy. Mindezt tökéletesen kamatoztathatod az időbeosztásodnál is.

Koncentráció

Ne hagyd elterelni a figyelmedet az e-mailekkel vagy a csevegőprogramokkal. Főleg igaz ez akkor, amikor sietned kell vagy tényleg fontos, hogy koncentrálj. Nem kell, hogy mindig mindenki el tudjon érni.

Legyen megfelelő dolgozó sarkod!

Ne otthonról dolgozz! Ez ugyanis működhet egy hétvégi projektnél vagy egy barátokkal közösen működtetett honlap esetében, de nem a szakmádnál, amiből megélsz. Vegyél egy íróasztalt és bérelj egy irodát! Ha nagy házban élsz, működhet az otthoni munka, de csak akkor, ha tényleg el tudod különíteni az irodát az életteredtől. Menj el munkába, menj haza. A két hely közötti ingázás segíthet benne, hogy szellemileg is magad mögött hagyd a kötelezettségeidet.

Az embernek szüksége van szociális interakciókra (valódi emberekkel és nem a számítógép előtt ülve). Egyébként meg nem alszol az íróasztalodnál, akkor miért dolgoznál az ágyban fekve?

Beszélj a munkádról!

Sem a megrendelőnek, sem a projektnek, de még neked sem segít, ha ülsz a számítógéped előtt egy hétig, végzed a munkádat, viszont nem kapsz semmiféle visszajelzést. Légy kapcsolatban másokkal! Mutasd meg irodatársadnak, ismerősödnek, barátodnak, hogy mivel foglalkozol. Még akkor is, ha ők teljesen más üzletben utaznak, segíthet, ha tisztán látod, hogy mivel foglalkozol, s a jelenlegi munkád milyen szinten van.

Legyen napirended minden egyes projekthez!

Hogy miként csinálod meg a napirendedet, nem számít. Összeállíthatod számítógépen, lapon, teljesen mindegy, a lényeg, hogy átlásd a napi teendőidet.

Ne feledkezz meg az eredeti megállapodásotokról!

Az ügyfelednek valószínűleg van egy pénzügyi terve, veled pedig abban állapodott meg, hogy egy bizonyos munkát végzel egy bizonyos mennyiségű pénzért. Ilyen egyszerű. Adsz és kapsz.

A feladatok viszont a munka közben változhatnak és sokszor mindketten elfelejtitek, hogy miben állapodtatok meg az elején. Légy körültekintő és tárgyaljátok újra a költségeket, ha úgy érzed, hogy az alapfeltételek megváltoztak.

Ahhoz, hogy mindezt megtedd, figyelj oda a következőre:

Dokumentáció

Megeshet, hogy egy ügyfél túl sokat vagy mást kér, mint amiben eredetileg megállapodtatok, esetleg kevesebbet akar fizetni. Ilyenkor neked megfelelően kell érvelni.

Ha bármi megváltozna a projektben, amiről korábban nem állapodtatok meg, akkor azt mindenképp jegyezd le! Írd le, hogy kivel beszéltél, ki hozta a döntést, s hogy ez milyen hatással van a munkádra és a projekt kimenetelére.
Nem kötelességed megosztani ezeket a feljegyzéseket az ügyfeleddel, de jobb, ha megteszed. Neki is hasznára válhat a leírás.

Magyarázd el a partnerednek, hogy a legapróbb változtatás is hatással lehet a határidőkre. A te felelősséged, hogy ezeket tisztázd. Legtöbbször a megbízó azt mondja vagy gondolja, hogy hé, hiszen én fizetek neked ennyit vagy annyit, neked pedig az a dolgod, hogy elvégezd a munkát. Ez igaz. Viszont ha folyton újabb és újabb utasításokat kell követned, s azok már nem fedik az eredeti szerződésben foglaltakat, akkor igenis állj ki az igazadért.

Tervezd meg az időbeosztásodat és a pénzügyeidet!

Mindig több időt hagyj a projektre, mint amennyit elsőre gondolsz. Biztos, hogy szükséged lesz a plusz időre, nincsenek kivételek.
Lehet, hogy ebbe a pár napba be fog férni egy-két olyan változtatás, amit a megrendelő kér tőled, de ha teljesen más dolgokkal áll elő, akkor szólj neki, hogy eredetileg nem ebben állapodtatok meg.

Bizonyos megbízásokra mondj nemet!

Nyugodtan utasítsd vissza azokat a projekteket, amiket mondjuk két héten belül kellene elvégezned, de a koncepció/tervezés nincs készen legalább 90%-ban. Nem könnyű felmérni a helyzetet, hogy mennyire kidolgozott az ügyfél ötlete, de ha leültök átbeszélni a projektet, akkor látni fogod, hogy letisztultak az elképzelései vagy sem.

Ha úgy érzed, hogy nem tudja még pontosan, mit akar, viszont a határidő közel lenne, esetleg úgy látod, nincs elég pénze, hogy kifizessen, nyugodtan mondj nemet. Ne vesztegesd az idődet! Nem kell neked minden egyes munkát elvállalni!

Tisztázd az időbeosztásodat!

Mondd meg nyugodtan a partnereknek, hogy jelenleg nem vagy elérhető. Azt nekik nem kell tudniuk, hogy miért nem érsz rá. Másik projekt, vakáció, családi látogatás, költözés, mindegy. Ez a te dolgod. Nekik csak annyit kell tudniuk, hogy nem tudsz, és nem fogsz dolgozni akármikor, ha ők kitalálják.

Tisztázd a feladatkörödet!

Foglalkozz azzal, amiben jó vagy. Ha például webdesignerként dolgozol és egy ügyfél WordPress alkalmazást szeretne egy másik szerverre, nyugodtan mondj nemet! Ez nem a te dolgod. Magyarázd el neki, hogy miért nem a te hatásköröd a feladat elvégzése. Legtöbbször azért szeretnének mindent a nyakadba varrni, mert számukra az internet egy óriási egységes dolog, te pedig az az ember vagy, aki ért az internethez. Tehát minden feladatot el tudsz végezni. Én viszont azt javaslom, hogy húzz egy határt, nem kell neked mindenhez érteni.

Mi van akkor, ha már túl késő, összekuszáltad a határidőket és egyszerre 5 projekt vár a befejezésre?

1. szabály: Ne pánikolj!

2. szabály: NE PÁNIKOLJ!

3. szabály: Ragadj tollat, papírt és hagyd ott a munkahelyedet! Menj el egy kávézóba vagy parkba, és körvonalazd, hogy milyen feladatok várnak rád. Tedd őket fontossági sorrendbe! Természetesen, mindegyikkel készen kell lenned, de nem egyszerre. Hogy megoldást találj, nyugodtan beszélj az ügyfeleiddel és kérdezd meg őket kedvesen, hogy nagy baj lenne-e, ha csúsznál a határidőkkel egy-két napot.

4. szabály: Fejezd be a munkát! Egyiket a másik után. Muszáj.

5. szabály: Amikor kész vagy: jutalmazd meg magad! Megérdemled!

www.blog.fabian.mu