A nikotinfüggőség leküzdése soha nem egyszerű feladat, függetlenül egyéni körülményeidtől. A szenvedélybetegség soha nem csak kémiai okokra vezethető vissza, meg kell vizsgálnunk a függőség rituális, szociális vonatkozásait is ahhoz, hogy sikeresen leszokhassunk.

Kérheted a család és a barátok támogatását, de a legfontosabb változást egyedül te idézheted elő. Ha lépésről lépésre haladsz, megismerheted azokat az akadályokat, melyek eddig megakadályozták, hogy megszabadulj szenvedélyed tárgyától.

1. Határozd meg az okokat, amiért abba szeretnéd hagyni a dohányzást!

Mindenki más, eltérő okok miatt akarunk felhagyni egy-egy káros szenvedéllyel. Van, akinek gyermekei egészsége számít, más tart a dohányzás következtében kialakuló betegségektől. Ha egyértelmű céljaid vannak, akkor hosszú távon tudatosságod sikerre fog vezetni.

2. Határozd meg leszokásod napját!

Hogy ne tántorodj meg, jelölj ki egy napot a közeljövőben, amikor leteszed a cigit. Legyen ez a nap mondjuk a jövő héten. Ennél nem érdemesebb tovább húzni, mert akkor alábbhagy a lelkesedésed, s elhatározásod, hogy megszabadulsz a cigarettától, végül semmivé válik. Amíg elérkezik a jövő heti időpont, próbálj meg napról napra csökkenteni az adagodon. Nem muszáj drasztikusan leszokni, bár van, akinek ez segít. Viszont ilyenkor fennáll a veszélye, hogy a szervezeted sokkal hevesebben fog reagálni a hirtelen megvonásra.

3. Oszd meg a célodat másokkal!

Mondd el a barátaidnak, a munkatársaidnak és a családodnak, hogy mit tervezel. Így sokkal nagyobb lesz a felelősségérzeted, és ők is tudni fogják, hogy mire kell számítaniuk. Előre elmondhatod, hogy az elkövetkező hetekben nagyobb nyugalomra lesz szükséged, mint általában. Amennyiben a környezeted tud a tervedről, biztosan nem fognak véletlen sem megkínálni. Ha rá tudod venni egy barátodat, hogy együtt szokjatok le, akkor sokkal egyszerűbb dolgotok lesz, hiszen egymást bátoríthatjátok a nehéz időkben.

4. Mindig jegyezd le valahova azokat az időpontokat, amikor úgy érezted, hogy muszáj rágyújtanod.

Legrosszabb valószínűleg reggel lesz, evés után vagy kávézás közben. Egyszerűbb lesz legyőzni a függőséget, ha tisztában vagy vele, hogy mikor gyújtasz rá a legszívesebben. Ezekre a veszélyes helyzetekre előre kitalálhatsz helyettesítő szokásokat.

5. Változtasd meg a mindennapos szokásaidat!

Megkezdted a leszokást, elérkezett az első nap. Ez a kezdete egy új, egészségesebb életnek, ahol nem szeretnél egyből a saját csapdádba esni. Ezért, ha korábban kávéval és cigarettával indult a nap, akkor leszokásod napjával ezen is változtass! Igyál kávé helyett teát, reggelizz meg ébredés után vagy menj el futni.

6. Próbálj ki új dolgokat és foglald le magad!

Bármi, ami fizikailag távol tarthat téged a dohányzástól, az jöhet: úszás, jóga, rajzolás, kötés, videó játék… mindegy, csak elterelje a figyelmed.

7. Dokumentáld az érzelmeidet!

Az első pár nap és hét biztosan nehéz lesz nikotin nélkül. Ez ne zavarjon, így természetes. Írd le a negatív érzelmeidet, a sikereidet, azokat a helyzeteket, amikor ellenálltál a csábításnak. Folytasd a jegyzetelést pár hónapig, aztán észre sem veszed és a cigaretta már nem az életed része.

8. Jutalmazd meg magad minden nikotinmentes napért!

Sokan a pénzgyűjtést találják a legmotiválóbb módszernek. Ha te is közéjük tartozol, elő azzal a befőttesüveggel és dobj bele minden, cigarettára el nem költött forintot. Meglátod, milyen gyorsan összegyűlik annyi, hogy megjutalmazhasd magad: egy kirándulás, vacsora, mozi, kozmetika, masszázs…
Élvezd a nikotinmentes élet minden percét!

eHow