Nyugodtan gondolhatjuk, hogy az információrengeteg miatt, ami eláraszt minket, tisztában vagyunk vele, hogy miért és hogyan kell vigyázni fogaink egészségére. Megannyi reklám próbál arra buzdítani minket, hogy rendszeresen foglalkozzunk fogainkkal és ápoljuk őket megfelelően.

6. A pénz nem lehet akadály

Ne mondjuk, hogy azért nem járunk fogorvoshoz, mert nincs rá pénzünk. Vannak ingyenes fogászatok, akkor járjunk oda. Ha nem is a környék legjobb fogorvosa rendel, akkor is jobb, hogy szakember ellenőrzi és tartja karban a fogainkat, mintha évekig tudomást sem vennénk róla, hogy vannak fogaink, amiket ápolni kell.

Ha pedig belegondolunk, hogy mennyit költünk el évente kávéra, édességre, cigarettára, az autónkra, stb., akkor nem lehet pénz évente kétszer elmenni a fogorvoshoz, még ha fizetni kell érte, akkor sem.

Amúgy sem hinném, hogy jobban megéri 30 évesen többszázezres műfogsort venni, mint évente kétszer elmenni a fogászatra.

„Egy 22 európai országra kiterjedő kérdőíves felmérés alapján elmondható, hogy a skandináv gyerekek mosnak leggyakrabban fogat és közöttük használnak legtöbben fogselymet. Közép- és Kelet-Európa országaiban lényegesen kisebb százalék mos naponta kétszer fogat, és alig volt olyan, aki fogselymet használt volna vagy egyáltalán tudott volna arról, hogy mire való a fogselyem.” – Prof. Dr. Gera István

7. Néhány gondolat a fogkőről

Nélkülözhetetlen az immunrendszerünknek, de nem a fogainknak. Szomorú, de a gyümölcsökben található savak éppúgy ártanak a fogainknak, mint a kávé vagy az alkohol.

Gyümölcsfogyasztás után ezért rágjunk egy rágógumit, vagy legalább egy óra elteltével mossunk fogat! Ha ugyanis egyből nekiugrunk a fogmosásnak, akkor a gyümölcssavak által felpuhított fogzománcot szó szerint ledörzsöljük a fogainkról.

8. Cigaretta, kávé, alkohol…

A felsorolt termékekben az a közös, hogy rendszeres fogyasztásukkal könnyen függővé válhatunk, illetve, hogy a fogak elszürküléséhez, eróziójához vezethetnek. Gyorsíthatják a fogkő kialakulásának folyamatát és kellemetlen szájszagot eredményeznek.

Rászokni ezért egyikre sem érdemes. A kávét esetleg hígíthatjuk tejjel, ekkor kevésbé ártunk vele fogainknak, mintha feketén innánk.

9. Rágógumi

Rágózni jó. Nem csak leheletünket frissíti fel, hanem a napközben keletkező lerakódásokat, ételmaradékokat is eltávolítja fogaink közül.

Persze ne használjuk fogmosás helyett, de ha napközben nem tudunk fogat mosni a munkahelyen vagy az iskolában, nyugodtan rágózzunk!

„Elméletileg helyes életvitellel, jó szájhigiénés szokásokkal a gingivitis (fogínygyulladás – a szerz.) és a krónikus fogágybetegség 80%-a megelőzhető lehetne, illetve megfelelő szájhigiénés kezeléssel a progressziója is megállítható lenne.” – Prof. Dr. Gera István

There are currently no comments.