Az autó ma már – sajnos vagy nem – annyira az ember részévé vált, hogy bizonyos élethelyzetekben kifejezett hátrányt jelent másokkal szemben, ha nincs jogosítványunk és személygépkocsink. Elég, ha a munkára gondolunk. Ha pedig ennyire fontos, hogy legyen autónk, akkor érdemes alaposan átgondolni, hogy milyen típus mellett döntünk, hogyan választjuk ki az autót és természetesen, hogy milyen áron jutunk hozzá.

ÚJ VAGY HASZNÁLT AUTÓ?

Jó kérdés, megszállott sofőrök órákon át tudnának erről vitatkozni, ám mi csak a tényekre szorítkozunk. Ha új autót vásárolunk, akkor nyugodtak lehetünk pár évig a garancia miatt. Van, akinek sokat számít, hogy ő használja először a kocsit, de hát ismerjük el, tényleg jó érzés egy minden részletében tökéletes autóval közlekedni. Nincs kiszakadva a huzat, visszatekerve a kilométeróra és minden alkatrész gyári. Ám megéri-e több százezer, akár millió forintot bukni az autó árából, már az első nap, hónap, év alatt? Megéri-e magasabb biztosítást fizetni? Megéri-e belemenni a lízingbe, hogy az elkövetkező 5-10 évben egy újabb hitel lebegjen családunk feje fölött?

Ezzel szemben a használt autót kedvező áron lehet beszerezni, mert legtöbbször ára valósághűen tükrözi a piaci értékét. Az esetek többségében olcsóbb hozzá az alkatrész és a biztosítás díja is alacsonyabb. Bár sajnos nem ez jellemző Magyarországra, mégis, ha elég türelmesen gyűjtögetünk, megtehetjük, hogy ne kelljen hitelezni az autót, s akár pár százezer forintból egy működőképes járművet vehetünk, amin nincs rajta a bank keze.

Viszont tudjuk-e majd fizetni az előre nem látható javítási költségeket? Mert lehet, hogy az alkatrészek fele utángyártott, s az előző tulajdonos mégsem volt vele olyan kíméletes, mint ahogyan arról a vásárláskor esküdözött. Mégsem 60 éves orvos vagy 30 éves anyuka vezette az autót? Lehet, hogy a kárpitból csak úgy árad a cigaretta szaga, pedig a hirdetés szerint a tulajdonos nemdohányzó?

Mindenképp értékrendünknek és főleg pénztárcánknak megfelelően kell dönteni, egyértelműen okos út nincs, épp úgy rá lehet fázni egy 0 km-es, ötmilliós autóra, mint egy használt kocsira. De az is lehet, hogy olyan használtautót sikerül vásárolnunk, mely az elkövetkező 10 évben tökéletesen kiszolgál minket.

KERESKEDÉSBŐL VAGY MAGÁNSZEMÉLYTŐL?

A kérdés eldöntésénél a hangsúly legtöbbször az ember egyik legádázabb ellenségén, a türelmetlenségen van. Mert ha ma valaki kitalálja, hogy autót szeretne, esetleg tudja is finanszírozni – készpénzből vagy hitelből, mindegy – akkor elkezd keresgélni. Megtetszik neki egy típus. A hirdetések nagy része a kereskedések kínálatát ajánlja. Persze ő is tudja, hogy jobb lenne magánszemélytől vásárolni, mert az olcsóbb, esetenként megbízhatóbb vétel, ez viszont őt azon a szombat délelőttön nem érdekli. Bemegy a kereskedésbe, nagy eséllyel találni fog olyan típust, amit keres és megveszi. Mert nem bír várni, azonnal kell.

Persze megesik, hogy így is jó üzletet csinálunk. Vannak olyanok, akik garanciát vállalnak a használtautóikra, ami megnyugvással töltheti el a vásárlót, hiszen ha a következő 1 évben baja lesz a kocsinak, vissza tudja vinni. A garanciális darabokat egyébként is jobban átnézik és megjavítják eladás előtt.

Ezzel szemben, ha magánszemélytől vásárolunk, nincs garancia, viszont sokkal kedvezőbb áron vásárolhatunk. Ez egy félmilliós kocsi esetében jelenthet akár 100-200 ezer forint differenciát is, ami jelentős. Ha civiltől vásárolunk, legalább szemtől szembe láthatjuk az eladót, amiből következtetéseket vonhatunk le, hogy vajon mennyire volt kíméletes az autóval.

Ha hitel segítségével szeretnénk megvenni a kocsit egy magánszemélytől, akkor magunknak kell intézkedni, nem lesz ott a kereskedő, aki elintézi a hitelszerződést. Ezt gondolhatjuk kényelmetlenségnek is, de nem akkor, ha belegondolunk, hogy a kereskedő minden egyes hitel után kap jutalékot a banktól, melynek költségét nem nehéz kitalálni, hogy ki állja: a vásárló.

HOGYAN VÁLASSZUNK AUTÓT?

Új autó esetében mi sem egyszerűbb, menjünk be a szalonba vagy nézzük meg a márka honlapját és tervezzük meg új járgányunk minden apró részletét.

Használt autónál nincs ilyen könnyű dolgunk. Ha van egy megbízható autószerelőnk, akit már régebb óta ismerünk, érdemes megkérni, hogy jöjjön el velünk megnézni a kocsit. Nem baj, ha kereskedésben van, legtöbbször megengedik, hogy szakemberrel is átvizsgáljuk az autót. Egyedül megyünk vagy sem, amit mindenképp érdemes megnézni:

– gumiabroncsok állapota,
– kasztni elemeinek illeszkedése,
– törések, horpadások a kasztnin,
– festékrétegek vizsgálata (általában van a kereskedésnek ilyen mérőberendezése, kérjük el tőlük),
– a szélvédőkbe és ablakokba gravírozott kód vagy rendszám egyeztetése,
– belső kárpit állapota (szakadások, mélyedések),
– sebességváltó állapota (mennyire kopott, a bőr mennyire van kirepedezve – ezt az ügyesebbek egyébként mindig újra cserélik eladás előtt),
– kormány, pedálok kopottsága,
– indításnál dadog-e az autó, vagy egyből indul,
– álló motornál a nívópálcán lévő olaj vizsgálata (mennyire sűrű, darabos),
– dízel motornál: beindítás után vegyük le az olajtartály sapkáját, s ha sötétebb füst (kartergáz) távozik, a motor már elég kopott, használt.

Ezek olyan dolgok, amiket egy hozzá nem értő is meg tud nézni. Persze ha szakembert viszünk magunkkal, ő sokkal profibb mustrát végez, hiszen óriási tapasztalata van.

Amiről még érdemes tájékozódni, hogy van-e szervizkönyve vagy garancialevele az autónak. Ha például egy hibás alkatrészt gyárira cseréltek, arra is szoktak adni garanciát, ezeket minden esetben vegyük magunkhoz, ha megvásároljuk az autót.

ABK