Az otthonod, munkahelyed, és végső soron az életed rendberakása lépésenként történik. Sok kis lépés sokra halad, és a haladást így könnyebb hosszú távon is fenntartani.

A továbbiakban folytatjuk cikkünket, mely a stressz leküzdésére ad  hasznos tanácsokat.

2. Az otthonod

A munkán kívül az otthonunk az, ahol a legtöbb időt töltjük, ezért nem meglepő, hogy egy rendetlen ház csak növeli a stresszt.

  • Egyszerűsítsd a szobáidat!  Ha tele van zsúfolva minden, jobban jársz, ha egyszerűsítesz. Először is szedd össze a földön szanaszét heverő dolgokat, a feleslegeseket dobáld ki vagy adományozd el. Ha a padló rendben van, jöhetnek a nagyobb felszínek: konyhai munkafelületek, polcok, szekrénytetők, öltözőasztal stb. Ha ezeket letakarítottad, amennyire lehetett, jöhet a bútorok belseje. Gondold végig, mire van ténylegesen szükséged, és csoportosítsd őket aszerint, hogy kidobod, oda adományozod, vagy megtartod őket. Amire szükséged van, pakold fiókokba vagy szekrényekbe, hogy ne legyenek szem előtt, de ugyanakkor rendezetten, szervezetten tárold őket. Egyszerre egy szobán dolgozz.
            
  • Nézz szembe a ruhásszekrényekkel! A szekrények remekül szolgálnak tárolóhelyül, de könnyen lomtárrá válnak, ha szokásod bedobálni az elpakolandó dolgokat. Szedj ki mindent belőlük, pucold le őket, és megint csak szortírozz: dobj ki és ajándékozz el, amit csak tudsz. Mindennek, amit megtartasz, legyen konkrét, meghatározott helye. Csak azt tartsd meg, amit szeretsz és gyakran használsz; ruhák tekintetében pedig tedd ki, amit az elmúlt hat hónapban nem viseltél.
  • Takarítsd ki a fiókokat! A fiókokba is gyakran gyömöszölünk dolgokat, és az eljárás itt is ugyanaz, mint az eddigiekben: ürítsd ki őket és szortírozd a bennük levő dolgokat.

3. Az életed

A munkakörnyezeted és élettered lomtalanítása első lépésnek megteszi, hogy az életedben is rend legyen. De a további lépésekre is szükség van a stressz csökkentéséhez.

  • Minél kevesebb elkötelezettség. Gyakran telezsúfoljuk az életünket tennivalóval: otthoni teendők, munka, iskola, vallási vagy polgári életünk eseményei, családi és baráti körben eltöltött programok, hobbi űzés, és a többi. Vedd végig az életed minden területét és írd le a kötelességeidet. Szembesülni a listával kisebb sokk lesz, de valószínűleg fontos dolgokra fog rádöbbenteni. Most vedd végig a lista összes elemét, és döntsd el, valódi élményt, értéket biztosít-e, és hogy megéri-e a ráfordított időt. A szortírozás másik módja, ha csak azt a néhányat emeled ki, amit valóban szeretsz, és a többitől egyszerűen megszabadulsz. Tanulj meg nemet mondani, és visszautasítani az ajánlatokat. Ha felszámolod azokat a dolgokat, amelyek nem hoznak számodra örömöt és nem adnak értéket az életedhez, több időd lesz azokra a dolgokra, amik igazán fontosak.
  • Gondold át a napi rutint. Sokunknak nincsen igazi időbeosztása vagy napi rutinja, és úgy foglalkozunk vaktában a kötelességekkel, házimunkával, napi feladatokkal, ahogy elénk kerülnek. Rendszer nélkül a napjaink viszont kaotikussá válnak, és az eredményességünk is csökkenni fog. Inkább csoportosítsd a munkákat, minthogy ilyen szétesően állj nekik. Ahelyett, hogy a hét több napján szétszórva csinálnád meg a mosást, nevezz ki egy napot mosónapnak. Segít a beosztás megtervezésében, ha leírod a napi és heti feladataidat, és kiteszed egy jól látható helyre. Hamarosan azt tapasztalaod majd, hogy az időbeosztás egy újfajta nyugalmat és rendezettséget kölcsönöz az életednek.

4. Hogyan tartsd fenn a rendet hosszútávon

Ha sikerült a rendteremtés egy vagy több területen, a rendezetlenség végül úgyis megpróbál visszakúszni. Résen kell lenned, hogy rendszeresen gyomláld ki újra és újra az életedből, különben elszaporodik, mint a gaz.

  • Legyen egy rendszered az összevisszaság féken tartására. Vizsgáld meg, hogyan kerülnek dolgok az életedbe, és hogyan kezeled őket. Próbálj meg kitalálni egy egyszerű rendszert, ami mindenre alkalmazható, a mosástól a munkahelyi projekteken át az emailek megválaszolásáig. Írd le és próbáld követni az új rendszert, így az összevisszaság minimális lesz.
  • Nincs kibúvó. Hajlamosak vagyunk dolgokat még egy nappal elhalasztani, de hosszú távon sok fejfájást spórolhatsz meg azzal, hogy azonnal a dolgok végére jársz. Dobd ki, add tovább, vagy tárold egy arra szolgáló helyen.