Meglehet, az agyunk az egyik legsűrűbben használt szervünk, mégsem foglalkozunk eleget az edzésével, karban tartásával. Ezért gyűjtöttünk össze tíz módszert, melyekkel fitten tarthatjuk mentális „izmainkat”.

10. Sodoku

Ma már szinte mindenki ismeri a sodokut, ezt a népszerű japán logikai játékot, melyben meghatározott szabályok szerint kell elhelyezni egy táblázatban 1-9-ig a számjegyeket. A legtöbben szórakoztatónak találják, sokan egy életre elkötelezik magukat mellette, cserben hagyva a többi keresztrejtvényt és fejtörőt, melyek egyébként hasonlóan jó hatással vannak agyunkra. Rengeteg online sodoku létezik, sőt, telefonos programok is letölthetők, a hagyományt kedvelők pedig maradhatnak az újságnál.

9. Wikipédia: Lap találomra

A „Lap találomra” szolgáltatás segítségével minden nap egy-egy véletlenszerűen kiválasztott cikket olvashatsz el a Wikipédián. Naponta tanulhatsz valami újat anélkül, hogy neked kellene rajta gondolkozni, mit keress. Az új információk befogadásával rengeteget teszel agyad egészséges működéséért. Tanácsoljuk, hogy a reggeli kávé közben nézd meg, aznap milyen új információt ajánl neked az Online Enciklopédia.
A Wikipédia kezdőlapján, a baloldalon található menüsoron találod meg a funkciót:

8. Matekozz minden nap!

Általános iskolában sokat gyakoroltunk a Példatárból. 60 percünk volt 100 egyenlet megoldására, melyek idővel egyre nehezedtek. Akkor a világ legidegesítőbb feladatának tartottuk, pedig az egyik legkitűnőbb agytorna a világon.
Sokan az iskola befejeztével a matekot felejtik el a leggyorsabban. Megannyi egyenlet, formula, melyeket akkor ismertünk, de pár év elteltével már nem emlékszünk rájuk. Ezért is javasoljuk, hogy ne másodfokú egyenlettel vagy deriválással kezdj, inkább általános iskolai, felső tagozatos feladatok után kutass. Meglátod, ha jó ideje nem foglalkoztál a matekkal, ezek is meg fogják dolgoztatni az agyadat.

7. Ne gépelj, inkább írj!

Szeretjük a számítógépeket, ma már szinte mindent digitálisan vetünk papírra. Sokan vannak, akik jobban szeretnek gépelni, mint kézzel írni. Pedig az agyunk sokkal többet tanul akkor, ha kézzel írunk, mintha a számítógépbe pötyögnénk. Ha tehát valamilyen új tudást szeretnénk elsajátítani, mindenképp vessük papírra a tanulnivalót, ne pedig a gép előtt próbáljunk magolni.

6. Tégy úgy, mintha tanítanál!

Sokkal tartósabbá teheted a már megszerzett tudást, ha úgy teszel, mintha tanítanál. Neked kell a tanárnak és a diáknak lenni egyszerre. A módszer lényege, hogy nem csak felidézed magadban a tananyagot, hanem megpróbálsz úgy tenni, mintha el kellene magyaráznod valakinek a tanultakat, aki még soha nem hallott a dologról.

5. Mesélj magadnak!

Ha a tanultakat történetszerűen előadjuk valakinek, akkor sokkal mélyebbre ivódik a megszerezett tudás. Ilyenkor az ember kiemeli a legfontosabb információkat, érzéseket köt hozzájuk, így később könnyebben emlékezik azokra.
Az orvostudomány is hasznosítja a mesélés előnyeit, méghozzá Alzheimer-kóros betegeknél. Ha pedig ez az egyszerű módszer olyan komoly betegségek esetében is hasznosítható, mint az Alzheimer, akkor biztosan segít memóriánk fejlesztésében is.

4. Lumosity

Bár az oldal angol nyelvű, mégis érdemes megismerkedni vele, hiszen ma már a böngészők segítenek a weboldalak lefordításában. A Lumosity nevű honlapon rengeteg tesztet, feladatot találunk, melyeket kifejezetten az agy aktivitásának megőrzésére találtak ki. Ingyenesen is használható, bár a fizetős fiókokkal több opció áll rendelkezésünkre.
A feladatok érthetőek, megoldásuk szórakoztató. Ötféle feladatkör közül választhatunk, melyek a figyelmünket, memóriánkat, problémamegoldó képességünket, rugalmasságunkat és gondolkodási sebességünket fejlesztik.

3. Meditáció

Agyunk hatékonyságára és elménk egészségére a stressz a legártalmasabb. Hogyan lehet csökkenteni a stressz szintünket? Meditációval. Nem kell jógaruhát venned vagy beiratkoznod valahová, egyszerűen csak helyezkedj el kényelmesen és csendben meditálj.

2. Ismerd meg az elmédben rejlő negatív rögzüléseket és javítsd ki azokat!

Talán észre sem vesszük, mégis rengeteg dologban meggátol minket az agyunk, illetve a benne rejlő rögzült információk, melyeket gyerekkorunk óta gyűjtünk. Ezért válnak az emberek függővé, ezért becsülik le önnön képességeiket, ezért fogyókúráznak megszállottan és lesznek antiszociálisak. Ezeket a negatív információkat meg kell találnunk és ki kell őket javítani. Biztosan te is tisztában vagy vele, hogy életed mely területén vannak problémáid. Miután pontosan megfogalmaztad a dolgot, az egyszerű miért kérdés segítségével áss a probléma mélyére. Miért viselkedsz úgy ahogy? Miért érzed ezt vagy azt? Miért bírálod önmagad? Ha megtaláltad a probléma gyökerét, nincs más dolgod, mind újrafogalmazni, azaz átprogramozni a gondolataidat.

1. Mozogj sokat és étkezz megfelelően!

Lehet, hogy nyilvánvalóan hangzik és lerágott csont, mégis úgy gondolom, hogy rengetegen vannak azok, akik még mindig nem értették meg a fenti mondat lényegét. Ha pusztán azért nem élsz egészségesebb életmódot, mert nem tudod, hogyan kell, íme, néhány tipp:

Hét kemény igazság az egészségmegőrzéssel kapcsolatban

Kilenc érv a vízfogyasztás mellett

Ülőmunka mellett egészségesen? Lehetséges!

A testmozgás és az étkezés közvetlen hatással van elménk megfelelő működésére, szóval érdemes rájuk kiemelten odafigyelni.

www.lifehacker.org