„Szia, van egy perced?” – Miért mindenki engem nyaggat a problémájával?

Ha te is úgy érzed, hogy a munkahelyeden folyton félbeszakítanak valamivel, s emiatt te nem haladsz a munkáddal úgy, ahogyan kellene, akkor itt az ideje, hogy kezdj valamit a problémával. S még mielőtt a torkuknak esnél, had tudatosítsam benned, korántsem biztos, hogy velük van a baj, lehet, hogy te vonzod magadhoz a segélykérőket.

Igen, nem mindig őket kell hibáztatni. Ha gyakran előfordul, hogy nem érsz időben egy-egy fontos feladat végére a telefonhívások, a munkatársak, az e-mailek vagy más zavaró tényezők miatt, akkor lehetséges, hogy te magad vonzod be az akadályokat az életedbe.

Hogy miért tennél ilyet? Van, akinek a félbeszakítás kitűnő lehetőség a munka el nem végzésére, a halogatásra, míg mások egyszerűen nem képesek kiállni a saját érdekeikért. A jó hír az, hogy van megoldás. Először meg kell tanulnod bezárni az ajtódat mások orra előtt, mind fizikálisan, mind mentálisan.

1. Valódi munkaórák kijelölése.

Minden nap jelölj ki legalább két olyan munkaórát, amikor magadra zárod az irodád ajtaját és dolgozol. Csak dolgozol. Rá kell kényszeríteni magad, hogy egyedül az adott feladattal foglalkozz ebben a két órában.

2. A két kritikus feladat meghatározása.

Minden nap jelölj ki két égetően fontos feladatot, melyekhez tényleg elengedhetetlen a maximális összpontosítás. Meghatározásukhoz jó módszer lehet egy reggel összeírt napirend, melyben fontossági sorrendbe állíthatod a rád váró feladatokat, így világosan látod magad előtt, hogy mit „muszáj” megcsinálni és mi az, amit „jó lenne, de nem életbevágó”.

3. Védd az érdekeidet.

Ha az a munkád, hogy mások kéréseinek tegyél eleget, akkor is definiálnod kell, hogy mely feladatok szolgálják ténylegesen a cég érdekeit. Amikor egy új kéréssel fordulnak hozzád, nézd meg, hogy van-e abban a pillanatban ennél fontosabb dolog, s ha igen, kérj egy kis haladékot a feladat elvégzésére.

4. Ne te oldd meg mások problémáit.

Vannak, akik nem tudnak nemet mondani, ezért állandóan mások problémáival vannak elfoglalva, s a sajátjukkal nem haladnak. Ha ez rád is jellemző, tanulj meg nemet mondani!

5. Kommunikáld mások felé, hogy neked is van munkaidőd.

Ne légy szégyenlős. Mondd el a munkatársaidnak e-mailben vagy személyesen, hogy fontos dolgod van, ezért csak az igazán lényeges mondandóikkal zavarjanak meg.

6. Automatizálj!

Halkítsd le a telefonodat és állíts be egy hangposta üzenetet, melyből megtudhatják a hívóid, hogy jelenleg nem érsz rá. Megadhatsz valakit, aki fogadni tudja a hívást, esetleg segíteni is tud, így aztán nem mások osztják be a TE idődet.

7. Kerüld a kísértést.

Zárd be a levelezőprogramot, így nem fogod minden másodpercben a beérkező üzeneteidet nézegetni, ha megjelenik az asztali értesíti. Amennyiben muszáj e-mail közelben lenned, használd a 30 perces szabályt: csak egészkor és óra harminckor ellenőrizd az e-maileket.

8. Zárd be a böngészőt.

Ha koncentrálnod kell, zárj be minden böngésző ablakot és felejtsd el az internetet. Amennyiben nem elég drasztikus a módszer, akkor húzd ki a net kábelt vagy csatlakozz le a vezeték nélküli hálózatról.
A munkahelyi koncentrációban további segítségedre lehet a Pomodoro technika alkalmazása.

Ha megtanulsz elbánni ezekkel a zavaró helyzetekkel és minimalizálod a mások problémáinak megoldásával töltött órák számát, akkor sikeres munkaerő válhat belőled. Elvégre magadért, nem pedig másokért dolgozol.

Dumb Little Man

"Irtózni a huzattól - gondolta a kis herceg - elég kockázatos kilátás egy növénynek."